خار پاشنه و درمان بدون جراحی آن

شکایت عمده کسانی که با التهاب فاسیا پلانتارمواجه اند درد و سفتی در پایین پاشنه است که می تواند از خار پاشنه پا باشد. این درد در طول زمان به تدریج توسعه می یابد . معمولا فقط یک پا تحت تاثیر قرار می دهد ، اما می تواند هر دو پا را درگیر کند .برخی از افراد درد کمی دارند، در حالی که دیگران ممکن است درد شدیدی را تجربه کنند، و برخی از احساس سوزش یا درد در پایین پا که به بیرون از پاشنه پا گسترش می یابد شکایت می کنند.

درد معمولا در صبح زمانی که شما اولین گام خود را از تخت بر می دارید بدتر می شود ، و یا اگر شما نشسته اید و یا دراز کشیده اید برای شروع راه رفتن درد را احساس می کنید، ممکن است بعد از چند قدم اول این درد و سفتی کمتر شود. اما ممکن است در طول روز و انجام فعالیت های روزانه آسیب پای شما بیشتر شود. بالا رفتن از پله می تواند به علت خشکی پاشنه پا بسیار دشوار باشد. پس از فعالیت طولانی مدت، درد می تواند به دلیل افزایش التهاب زیاد شود. درد معمولا در طول فعالیت احساس نمی شود، بلکه فقط پس از قطع حرکت و در شروع حرکت احساس می شود.

علائم و نشانه ها
از علائم خار پاشنه در مراحل اولیهی این است که صبحها یا پس از استراحت در زیر پاشنه احساس درد میکنید. درد پاشنه هنگام برداشتن اولین گامها تشدید میشود اما پس از مدتی فعالیت کردن و گرم شدن تسکین مییابد.هنگام لمس کردن ناحیه دردناک، یک برجستگی استخوانی ملتهب را احساس میکنید.

درمان خار پاشنه معمولاً غیر جراحی است. درمان این بیماری مانند بسیاری بیماری های دیگر نگهدارنده است به این معنی که با رعایت دستورات خاصی خوب میشود و اگر آن دستورات رعایت نشوند علائم مجدداً برمیگردند. رعایت موارد زیر کمک کننده است.

تا چند ماه زیاد سر پا نایستید و زیاد راه نروید.
در صورتی که فعالیت ورزشی انجام میدهید آن را کمتر کنید.
وزن خود را کاهش دهید.
از راه رفتن روی زمین های ناهموار اجتناب کنید.
از کفی های طبی که در زیر پاشنه و در کفش استفاده میشوند استفاده کنید.
از صندل های ویژه ی خار پاشنه که در شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی فنی R&R تولید و عرضه می شوند استفاده کنید.

در منزل از دمپایی نرم استفاده کنید.
سرمای موضعی در ناحیه پاشنه ممکن است در کاهش درد مفید باشد.
داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن یا سلکوکسیب میتواند درد را کاهش دهد.
شوک ویو تراپی در بعضی بیماران ممکن است مفید باشد.
در صورتی که اقدامات ذکر شده موثر نباشند پزشک معالج ممکن است از تزریق کورتیکوستروئید در ناحیه درد در پاشنه استفاده کند. اگر با وجود اقدامات ذکر شده درد همچنان ادامه داشته باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

منبع: ایران ارتوپد

آدرس مطب : 1

بیوگرافیبرنامه هفتگيكلينيك تخصصي پاموضوعات مطالبنوارعصب وعضلهاخباربيماريهاي مغز و اعصاببيماريهاي ارتوپدیطب سوزنيصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر