افتادگی ارگان های لگن ( مشکلات جنسی )

برامدگی یا بیرون زدگی اعضای لگن مثل رحم , مثانه و رکتوم به داخل کانال واژن یا بیرون از واژن است.علل پرولاپس یا بیرون زدگی اعضای تناسلی چند عاملی هستند, بیماران ممکن است بدون علامت باشند یا علائم شدیدی داشته باشند این علائم شامل درد لگن, مشکل در دفع ادرار, بی اختیاری مدفوع , کمر درد یا مقاربت دردناک باشد.

اگرچه یکی از علل پرولاپس(بیرون زدگی) یا شل شدن لگن, زایمان است ولی زایمان معمولا پرولاپس علامت دار ایجاد نمیکند.درد و زایمان وقایع فیزیولوژیک ضروری و مطلوب هستند و به هیچ وجه به خاطر ترس از پرولاپس نباید کنار گذاشته شود بلکه باید سایر عوامل که تشدید یا ایجاد کننده پرولاپس هستند را حذف کرد.

سوالی که برای بسیاری از افراد مبهم است این است که ایا انجام سزارین به جای زایمان طبیعی می تواند جلوی پرولاپس(افتادگی رحم و مثانه ) را بگیرد یا نه؟به عقیده صاحب نظران هیچگاه نباید یک عمل جراحی بزرگ (سزارین) را برای پیشگیری از مشکلی احتمالی که تهدید کننده حیات هم نیست انجام داد.
افتادگی ارگانهای لگنی - مشکلات جنسی
کولپورافی( عمل ترمیم افتادگی واژن ) در بهبود مشکلات جنسی موثر اما در رضایتمندی جنسی بیتاثیر است . بر اساس نتایج یک بررسی در فصلنامه علمی پژوهشی باروری و ناباروری پژوهشکده ابن سینا در این بررسی طی سه ماه پس از جراحی “کولپورافی” مشکلات جنسی بیماران تحت مطالعه بهبود یافت اما رضایتمندی جنسی بعد از جراحی تغییری نداشت.

این مطالعه با توجه به شیوع بالای عدم رضایت جنسی در زنان ،بدنبال مکشلات جنسی و روانی از جمله شلی عضلات کف لگن که سبب اختلال عملکرد ارگان های لگنی و عدم رضایتمندی جنسی زوجین میشود و همچنین بررسی تاثیر استفاده از عمل کولپورافی جهت درمان آن و تناقضات موجود در مورد تاثیر این روش درمانی در اصلاح افتادگیهای لگن و بهبود مکشلات جنسی زنان انجام شد.

به نظر میرسد افزایش طول مدت پیگیری نمونه ها و داشتن گروه شاهد از زنانی که مبتلا به افتادگی ارگانهای لگنی میباشند نتایج روشنتری را به دست میدهد.یکی از بزرگترین مسایلی که بیش از هر چیز زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار میدهد ،تمایلات جنسی است و ارضای این تمایلات به نحو مطلوب در تکوین شخصیت انسانی نقشی قاطع داشته و از سوی دیگر بی توجهی طولانی مدت به غریزه جنسی موجب بسیاری از آشفتگیهای روانی و ناسازگاریهای زناشویی میشود.سالها بی توجهی به غریزه جنسی در انسان عوارض جبران ناپذیری در روابط اجتماعی و زناشویی افراد به جای گذاشته و بنیان خانوادهها را فروریخته است لذا بررسی رضایت جنسی در افراد جامعه جهت ارتقای بهداشت جنسی ضروری میباشد.
منبع:ایران سلامت.دکتر صابری

آدرس مطب : 1

بیوگرافیبرنامه هفتگيكلينيك تخصصي پاموضوعات مطالبنوارعصب وعضلهاخباربيماريهاي مغز و اعصاببيماريهاي ارتوپدیطب سوزنيصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر