پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کف پای صاف و گود / کف پای صاف ؛ نشانه ها ، علل و انواع

کف پای صاف ؛ نشانه ها ، علل و انواع

آیا کف پای شما صاف است. ساده ترین راه برای فهمیدن این مطلب اینست که پای خود را خیس کرده و سپس روی یک سطح صاف و خشک بایستید به طوری که اثر کف پای شما روی آن سطح باقی بماند.در کسانی که صافی کف پا دارند قوس طولی کف پا یا کم شده و یا کاملا از بین رفته است و در موارد شدید قسمت داخلی کف پا در حالت ایستادن، با زمین تماس پیدا می کند. همچنین در این بیماران پاشنه پا به سمت خارج منحرف می شود.

نشانه ها ی صافی کف پا

کف پای صاف

علل کف پای صاف

انواع كف پاي صاف

الف) كف پاي صاف انعطاف پذير

در اين نوع كف پاي صاف قوس كف پا در حالت ايستاده كاهش مي يابد و يا از بين مي رود و لي قوس در حالتي كه وزن روي پا نيست وجود دارد.در اين نوع كف پاي صاف درمان بستگي به سن بيمار و علائم دارد .قوس كف پا معمولا در سنين بين 4 تا 6 سالگي اصلاح مي شود و اساسا قبل از سن 6 سالگي ورزش درماني براي كودكي كه كف پاي صاف دارد كافيست البته در صورت وجود علائم درد و يا خستگي تجويز كفي كمك كننده خواهد بود.

كف پاي صاف

ب) كف پاي ريجيد و غير قابل انعطاف

در اين نوع كف پاي صاف قوس كف پا در هر شرايطي وجود ندارد.درمان اين نوع كف پاي صاف استفاده از كفشهاي تطابقي و كفي تطابقي است.اين نوع كف پاي صاف قابل اصلاح با كفي و يا ارتزها نميباشد.

اختلال ديگري كه در كف پا شايع است پروناسيون مچ پاست كه بدليل انحرافي كه مچ پا به داخل پيدا مي كند قوس كف پا نيز كاهش مي يابد و ممكن است با كف پاي صاف به تنهايي اشتباه شود.در اين حالت اصلاح انحراف مچ پا با اسكن سه بعدي پا و ساخت كفي بسيار موثر است.در تحقيقي كه اينجانب با همكاري دستياران داشتم رابطه انحراف مچ پا با دردهاي زانو را به اثبات رسانده و نقش اصلاح اين انحراف را در بهبود ركورد ورزشكاران نشان داديم.جالب اينكه ركورد ورزشكاران دونده كه به سختي بهبود مي يابد با اصلاح انحراف مچ پا بهبودي خوبي پيدا كرد.در مطالعه اي كه در ميو كلينيك آمريكا انجام شد نشان داده شد كه 20 در صد از كسانيكه زانو درد دارند انحراف در مچ پا دارند.

صافی کف پا

انواع درمان کف پای صاف

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

لازم به ذکر است همه موارد درمان کف پای صاف برای کودکان نیز قابل اجرا است . در درمان کف پای صاف کودکان پزشک متخصص کفش طبی صافی کف پای کودکان را در دسته قابل اهمیت درمان در نظر می گیرد .

نظرات کاربران درباره این مطلب :سینا [ 1392-09-29 ]
عالی بود

سینا [ 1392-09-29 ]
اختلال ديگري كه در كف پا شايع است پروناسيون مچ پاست رابطه انحراف مچ پا با دردهاي زانو بسیار جالب بود من این مشکل رو دارم