درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / الکتروتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

الکتروتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر فردی کنترل کافی بر درد و سایر علائم نداشته باشد، الکتروتراپی - درمانی که پالس های الکتریکی خفیف را به ناحیه دارای درد هدایت می کند - ممکن است یک گزینه باشد. الکتروتراپی شامل طیف وسیعی از درمان‌ها با استفاده از الکتریسیته برای کاهش درد، بهبود گردش خون، ترمیم بافت‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و تقویت رشد استخوان است که منجر به بهبود عملکرد فیزیکی می‌شود. واحدهای الکتروتراپی معمولاً شامل یک دستگاه باتری‌دار است که توسط سیم‌ها به پدهای الکترود چسبی که روی پوست قرار می‌گیرند متصل می‌شوند. پدهای الکترود چسبناک هستند، بنابراین به پوست می‌چسبند. پس از اتصال الکترودها و روشن شدن دستگاه، جریان الکتریکی ملایمی از طریق الکترود به پوست فرستاده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

تعدادی از دستگاه‌های الکتروتراپی جدیدتر سیم‌ها را دور می‌زنند و الکترودها و نیروی باتری را در یک واحد ترکیب می‌کنند که می‌تواند به‌طور نامحسوس در پشت، بازو، پا یا جای دیگری در حین کار یا سایر فعالیت‌های روزانه پوشیده شود. برای تنظیم سطح تحریک از یک کنترل دستی استفاده می شود.

الکتروتراپی

کاربرد الکتروتراپی در طب فیزیکی

الکتروتراپی معمولاً همراه با سایر درمان ها استفاده می شود نه به تنهایی. برای افرادی که تحت فیزیوتراپی هستند، الکتروتراپی ممکن است به اندازه کافی درد را کاهش دهد تا فرد بتواند فعال تر در تمرینات هدفمند شرکت کند. الکتروتراپی یکی از گزینه های تسکین درد است که توجه را به خود جلب می کند زیرا خطرات بالقوه و عوارض جانبی داروهای مخدر را ندارد. الکتروتراپی برای درمان درد مزمن و خستگی مزمن به طور کلی و همچنین موارد زیر استفاده می شود:

نحوه عملکرد الکتروتراپی برای کاهش درد

در حالی که مفهوم استفاده از الکتریسیته روی بدن ممکن است دردناک به نظر برسد، بسیاری از مردم احساس آرامش می کنند. برای مثال، با TENS، فرد احساس سوزن سوزن شدن، ارتعاش یا وزوز را تجربه می کند.
مکانیسم دقیق اثر مفید تحریک الکتریکی بحث برانگیز است. تحریک الکتریکی ممکن است مستقیماً از انتقال سیگنال های درد در طول اعصاب جلوگیری کند. علاوه بر این، نشان داده شده است که تحریک الکتریکی باعث ترشح اندورفین، مسکن‌های طبیعی تولید شده توسط بدن می‌شود.

مزایای الکتروتراپی

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از الکتروتراپی این است که یک روش غیرتهاجمی عالی برای مدیریت درد بدون دارو است. سایر مزایا شامل موارد زیر می شود:

  1. الکتروتراپی در مقایسه با داروهای مسکن عوارض جانبی بسیار کمی دارد و غیر اعتیادآور محسوب می شود.
  2. با الکتروتراپی قابلیت درمان راحت شرایط مزمن در خانه به بیماران داده می شود.
  3. بیماران می توانند تنظیمات را با شدت دلخواه خود تنظیم کنند و درد مزمن یا حاد را برطرف کنند.

عوارض جانبی الکتروتراپی

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

انواع الکتروتراپی

همه دستگاه های الکتروتراپی شباهت های خاصی دارند، مانند استفاده از باتری برای اعمال جریان به الکترودها. با این حال، درمان ها در فرکانس، شکل موج و اثرات متفاوت هستند. اینها برخی از رایج ترین انواع الکتروتراپی هستند:

  1. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)
  2. تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست (PENS)
  3. تحریک الکتریکی عضلات (EMS)
  4. جریان تداخلی (IFC)
  5. درمان میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF)
  6. تحریک گالوانیکی (GS)

اولتراسوند و لیزر درمانی اغلب با الکتروتراپی یا دسته وسیع‌تری از عوامل الکتروفیزیکی، علیرغم اینکه جریان الکتریکی ارائه نمی‌کنند، گروه‌بندی می‌شوند. با سونوگرافی، امواج صوتی به ناحیه آسیب دیده هدایت می شود تا روند بهبودی تسریع شود. لیزر درمانی همچنین ممکن است برای کمک به بهبود بافت مورد استفاده قرار گیرد و درمان هدفمندتر و شدیدتری را ارائه می دهد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروتز مصنوعی انگشت پا و دستپروتز مصنوعی انگشت پا و دست

پروتزها یا اندام‌ های مصنوعی توسط متخصصین پروتز، طراحی و در قسمت مورد‌ نظر نصب می‌ شوند.هدف از کاشت پروتز ها، بهبودی در ظاهر و عملکرد بعد از قطع عضو می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکیکاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکی

درای نیدلینگ یا سوزن خشک یکی از روش های درمانی است که در دهه های اخیر مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته و از آن استفاده می شود. این روش برای تسکین و درمان درد مورد توجه است. در روش سوزن خشک همان طور که از اسمش پیداست پزشک و متخصص سوزن های ظریف و کوچکی را وارد نقاط ماشه ای بدن بیمار می کند ... ادامه مطلب

نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟

نرمی استخوان، عارضه ای است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود که باعث نرم و ضعیف شدن استخوان در آنها می گردد. ... ادامه مطلب

درمان خارپاشنه با شاک ویو تراپیدرمان خارپاشنه با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یا امواج رادیال تراپی برای درمان بسیاری از اختلالات پا استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465