پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / ملت فینگر اسپلینت چیست و چه کاربردی دارد؟

ملت فینگر اسپلینت چیست و چه کاربردی دارد؟

شما می توانید برای امکان مشاوره رایگان در مورد کفش طبی ، صافی کف پا ، انواع ارتز و پروتز ، قوز کمر ، زانو بند طبی ، کمر بند طبی ، پای پرانتزی ، خارپاشنه ، هالوکس ولگوس و ... ، علاوه بر مراجعه حضوری به کلینیک دکتر فروغ، به صورت غیر حضوری از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

تاندون‌های اکستنسور که در پشت دست قرار دارند به شخص کمک می‌کند که انگشتان خود را صاف کند. این تاندون‌ها به عضلات ساعد متصل هستند. هرچه قدر تاندون به نوک انگشت نزدیک‌تر می‌شود، باریک‌تر و نازک‌تر می‌شود. همین تاندون‌های باریک و کوچک، به انجام حرکات ظریف و دقیق انگشتان کمک می‌کنند. تاندون‌های اکستنسور درست روی استخوان انگشتان و در زیر پوست قرار دارند. به دلیل موقعیت حساسی که این تاندون‌ها دارند، ممکن است به راحتی آسیب ببینند و عارضه انگشت چکشی یا مالت فینگر بروز کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

حتی آسیب‌های ساده مانند ضربه خوردن به دست یا کشیدگی انگشتان می‌تواند موجب جدا شدن محل اتصال این تاندون‌ها با استخوان‌ها شود. بعد از چنین آسیبی، ممکن است انگشتان خم شوند و صاف کردن یک یا چند مفصل انگشت برای شخص مشکل شود. برای بازگرداندن تاندون به حالت عادی لازم است اقدامات درمانی صورت گیرند. درمان انگشت چکشی یا مالت فینگر بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم درمان باعث بدشکلی انگشتان شده و محدودیت حرکتی ایجاد می‌کند.

بیشتر افرادی که دچار مالت فینگر یا انگشت چکشی شده و به پزشک مراجعه می‌کنند، در ابتدا یک آتل (اسپیلنت) تجویز می‌شود که بند انتهایی انگشت آنها را به صورت صاف شده، بی حرکت کرده و از خم شدن آن جلوگیری می‌کند. اسپلینت ملت فینگر(mallet finger splint) نوعی آتل انگشت است که از پلاستیک ساخته شده است. با توجه به استحکام بالا و وزن بسیار سبک و قابلیت شستشو میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای گچ باشد.

علت ایجاد مالت فینگر

این اتفاق زمانی می‌افتد که یک جسم مانند توپ به نوک شست یا انگشتان دیگر دست برخورد کند. گاهی اوقات اگر نیرو زیاد باشد، استخوان نیز همراه با تاندون کشیده می‌شود که باعث می‌شود شست یا سایر انگشتان دیگر قادر به صاف شدن نباشند. به‌طورکلی انگشت چکشی یک آسیب ورزشی است که بازیکنان بیس بال، والیبال و بسکتبال به‌طور مرتب با آن روبه‌رو می‌شوند. مالت فینگر همچنین ممکن است به علت شکستن یا بریده شدن انگشت در انواع خاصی از مشاغل ایجاد شود. انگشت چکشی به علت آسیب در آخرین مفصل انگشت رخ می‌دهد. این عارضه هنگامی اتفاق می‌افتد که مفصل انتهایی انگشت صدمه می‌بیند.

ملت فینگر اسپلینت

علائم مالت فینگر

در صورت صدمه به این تاندون، انگشت بیمار وضعیت زیر را پیدا خواهد کرد:

تشخیص مالت فینگر

تشخیص معمولاً بر اساس نوع آسیب و حادثه‌ای که برای شخص اتفاق افتاده است و همچنین با توجه ظاهر انگشت انجام می‌شود. انگشت بیمار حالت افتاده دارد و حرکت پذیری انگشت نیز دچار اختلال شده است. در صورتی که پزشک انگشت بیمار را صاف کند، قسمت نوک انگشت مجدداً خمیده می‌شود و بیمار نمی‌تواند انگشت خود را کاملاً صاف کند. معمولاً برای ارزیابی کامل آسیب، عکسبرداری رادیولوژی تجویز می‌شود تا شکستگی استخوان ، زائده‌های استخوانی و آسیب‌های مشابه شناسایی شوند.

عوارض مالت فینگر

درصورتی‌که در زیر ناخن خون دیده‌شده و یا ناخن جدا شده است، مهم است که بلافاصله اقدامات لازم انجام شوند. این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بریدگی در بستر ناخن و یا شکستگی انگشت دست و رسیدن زخم به استخوان (شکستگی باز) باشد. این نوع آسیب‌ها، شما را درخطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهند.

مزایای مالت فینگر اسپلینت

این محصول به دلیل آن که بر روی تاندون‌های انگشت فشار وارد می‌کند، این ناحیه را محکم نگاه می‌دارد. در نتیجه این بی‌حرکت ماندن، جوش خوردن استخوان آسیب‌دیده و التهاب آن با سرعت شگفت‌آوری بهبود خواهد یافت.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نحوه استفاده از ملت فینگر اسپلینت

این آتل به گونه ای طراحی شده ایت که برای تمامی انگشتان دست قابل استفاده است. تنها کافی است انگشت خود را درون آن قرار دهید و سپس چسب های اطراف آن را ببندید. البته زیاد آن را سفت نکنید که ممکن است برایتان دردسرساز شود.

مدت زمان و نحوه استفاده از ملت فینگر اسپلینت

مدت زمان و نحوه استفاده از آتل ملت فینگر با توجه به نوع ضایعه و صدمه وارده متفاوت میباشد که به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد. به طور معمول بین سه هفته تا یک ماه و به صورت 24 ساعته میباشد.
اسپلینت ملت فینگر قابلیت برداشتن وگذاشتن دارد. لذا در زمان هایی که نیاز به شستشو و فیزیوتراپی میباشد میتوان اسپلینت ملت فینگر(mallet finger splint) را در آورد. این قابلیت باعث میشود که از خشک شدن مفصل انگشت در طول مدت زمان درمان جلوگیری کند.

قیمت خرید آتل مالت فینگر

قیمت انواع آتل مالت فینگر بستگی به عواملی همچون برند شرکت تولید کننده، جنس آتل، وزن و ابعاد، ضد حساسیت بودن، نحوه بسته شدن و ... دارد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن صابری [ 1402-09-05 ]
اتفاقا انگشت وسط من بر اثر ضربه همینجور شد و سر انگشت به سمت پایین خم شد و دکتر بهم گفت ک باید از اسپلیت مالت فینگر استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شویدبا کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شوید

کوتاهی پا یا اختلاف طول پاها، وضعیتی است که در آن یک پا کوتاهتر از دیگری است. اگر اختلاف طول پاها بیشتر از ۵ میلی متر باشد، کوتاهی پا محسوب می شود ... ادامه مطلب

داروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و التهابداروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و التهاب

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از طریق آنزیم سیکلواکسیژناز باعث کاهش درد و التهاب می شوند. در این بخش به معرفی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی و غیر استروئیدی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

کاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبوکاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبو

تنیس البو نوعی تاندونیت یا تورم تاندون ها است که باعث درد در آرنج و بازو می شود ... ادامه مطلب

درمان و پیشگیری از پوکی استخواندرمان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان تغذیه سالم ، رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D .مصرف کلسیم مورد نیاز نباید سبب افزایش مصرف چربی شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465