پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / شایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

شایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

بیماری های ارتوپدی در کودکان بسیار متنوع بی شمارند، برخی از آن ها به صورت مادرزادی ایجاد می شوند و برخی طی سال های رشد بنابر وضعیت های دیگر مثل اختلال رشد، سرطان استخوان، حالات نامناسب بدن و یا تغذیه نامناسب. اما علت هرآنچه که باشد مهم است که شما حتما برای درمان اقدام کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مهم ترین نکات در خصوص بیماری های ارتوپدی در کودکان مربوط به تشخیص زود هنگام و مدریت روش های درمانی است. یعنی هرچقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، می توانید امید داشته باشید که با روش های ساده تر مشکل برطرف شود، اما اگر روند درمان را عقب بیندازید گاه تنها نتیجه درمانی جراحی است.ما در این محتوا شما را با انواع مختلف مشکلات ارتوپدی در کودکان آشنا ساخته و سطح آگاهی شما را در ارتباط با بیماری های مختلف ارتوپدی بالا می بریم.

انواع بیماری های ارتوپدی کودکان

پاچنبری در کودکان

Clubfoot یک نوع معمول از نقص مادرزادی است که بر عضلات و استخوان های پا تأثیر می گذارد. پاچنبری وضعیتی است که پا به جای اینکه صاف باشد به سمت پایین چرخیده می شود. این چرخش باعث می شود که انگشتان پا به سمت پای دیگر منحرف شوند. کودک ممکن است با نقص در یک یا هر دو پا متولد شود.

صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا شرایطی را توصیف می کند که در آن قوس های طولی و یا میانی پا کشیده یا مسطح باشند. تمام سطح پا در حالت ایستاده، پیاده روی و دیگر فعالیت ها با سطح زمین تماس دارند. اکثر نوزادان و بچه های کوچک پاهای تخت دارند که این طبیعی است. قبل از تشکیل استخوان ها قسمت زیادی از پا و مچ پا از بافت نرم، چربی و غضروف ساخته شده اند و قوس هنوز کامل نشده است. هنگامی که کودک شروع به راه رفتن روی پاها می کند، مفاصل هنوز هم در حال حرکت هستند. این زمانی است که بدشکلی پای کودک آشکار می شود و والدین ممکن است نگران باشند که پای فرزندشان مشکل دارد. در اکثریت قریب به اتفاق کودکان با افزایش سن باعث بهبود صافی کف پاها می شوند. حتی اگر صافی با افزایش سن کاملاً درمان نشود بعید است که در آینده کودک دچار مشکل شود.

پای پرانتزی در کودکان

پای پرانتزی است که با تنگی کپسول خلفی ایجاد می شود و معمولاً به علت رشد ضعیف قسمت داخلی صفحه اپی فیزیال است.این مشکل معمولاً به طور یک جانبه دیده می شود و در مشکلاتی مانند نرمی استخوان، بیماری پژه و درجه ی شدید استئوآرتریت زانو مشاهده می شود.

پر انگشتی یا پلی داکتیلی در کودکان

این شایع ترین تغییر شکل پا است و می تواند از مقادیر جزئی ضخامت بافت نرم تا اختلالات اسکلتی عمده متفاوت باشد. شایع ترین اختلال انگشتان اضافه در انگشت پنجم است.

پاهای خمیده

پاهای خمیده یک بیماری شایع است که در نوزادان و کودکان نوپا رخ می دهد. کودکی که پاهای خمیده دارد، فضایی بین ساق پا و زانوهایشان قرار دارد که در نتیجه خمیدگی یک یا هر دو پا به سمت بیرون می باشد. در برخی مواقع این عارضه ممکن است با رشد فرزندتان اصلاح شود، اما در غیر این صورت، پزشک ارتوپدی برنامه تغییر شکل اندام را تجویز می کند.

دیسپلازی رشد لگن

دیسپلازی رشدی مفصل ران یک مشکل در شکل گیری لگن است که منجر به بی ثباتی مفصل می شود. اگر کودک شما به این عارضه دچار باشد مهم است که در همان ماه های اولیه تولد برای درمان اقدام شود.

اسکولیوز

اسکولیوز یک انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات است که اغلب زمانی رخ می دهد که کودک جهش رشد را تجربه می کند. متخصصین ارتوپدی اطفال به شما می کنند تا بر اساس سن کودک و همچنین نوع و درجه اسکولیوز، بهترین برنامه درمانی را برای کودک خود تعیین کنید.. ما همه انواع اسکولیوز، از جمله ایدیوپاتیک، شروع زودرس و بسیاری دیگر را درمان می کنیم.

مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

فلج تولد شبکه بازویی

فلج تولد شبکه بازویی یک آسیب به اعصاب شبکه بازویی نوزاد است که بین گردن و شانه قرار دارد. این مورد یکی از شایع ترین آسیب هایی است که می تواند در هنگام زایمان اتفاق بیفتد و اغلب در زایمان های سخت رخ می دهد.

تورتیکولی

تورتیکولی مادرزادی یک مشکل عضلانی است که ممکن است هنگام تولد نوزاد اتفاق بیفتد. در طی این آسیب عضله یک طرف گردن سفت است و باعث می شود سر به آن سمت متمایل شود.
تورتیکولی همچنین ممکن است برای کودکان و بزرگسالان پس از یک خواب بد شبانه یا مدت زمان طولانی در یک موقعیت ناراحت کننده اتفاق بیفتد. اگرچه این آسیب ناراحت کننده است، اما معمولاً جای نگرانی نیست و طی چند روز با استراحت و آرامش از بین می رود.

روی پنجه راه رفتن

پای ضربدری

  1. پای کودکان در سنین بین 3 تا 6 سالگی به شکل طبیعی تمایل به ضربدری بودن پیدا می کند.
  2. برای درمان این بیماری از ابزاری مانند بریس،آتل و کفه طبی استفاده می شود.
  3. در کودکانی که به هنگام دویدن احساس درد دارند ممکن است بعد از 10 سالگی عمل جراحی انجام شود.

بیماری ازگود-اشلاتر در کودکان

بیماری ازگود-اشلاتر (OSD) التهاب استخوان، غضروف یا تاندون در بالای کشکک (تیبیا) در محل اتصال تاندون زانو (پاتلا) است. این مشکل درواقع یک بیماری نیست بلکه آسیبی شدید است.

لغزش سر استخوان ران در ناحیه لگن یابیماری اسلیپ

در این بیماری به عللی که به درستی شناخته شده نیست، صفحه رشد بالایی ران ضعیف شده و اپی فیز سر استخوان ران بر روی گردن استخوان ران به سمت عقب جابجا می شود. این مشکل در پسران 12 تا 15 ساله شایع است.

بیماری پانر

بیماری پانر صفحه رشد در آرنج را درگیر می کند (صفحه های رشد بافت استخوانی جدید می سازند و طول و شکل نهایی استخوان ها در بزرگ سالی را تعیین می کنند. این یک بیماری نادر است که گاهی ورزشکاران جوان را درگیر می کند. علائم اغلب با کاهش فعالیت بدنی از بین می روند.

ایا کفش طبی برای درمان پای صاف کودکان مفید است. برای آگاهی از این سوال کلیک کنید.

مشکلات اسکلتی کودکان

اسکولیوز

اسکولیوز یک وضعیت نادر ستون فقرات است که در آن ستون فقرات چرخش و انحراف غیرطبیعی به جوانب دارد. اگرچه اسکولیوز در هنگام تولد وجود دارد، اما معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی پیشرفت می کند و در دختران جوان بیشتر از پسران رایج است. بسیاری از کودکان در مدرسه در سال پنجم تا نهم بررسی می شوند تا در صورت ابتلا به اسکولیوز شناسایی شوند زیرا این وضعیت به طورمعمول در طول سال های رشد کودک به سرعت پیشرفت می کند.

کیفوز

اصطلاح کیفوز برای توصیف انحنای شدید ستون فقرات استفاده می شود که قوز نیز نامیده می شود. کیفوز می تواند در اثر شرایطی مانند وضعیت ضعیف بدن، پوکی استخوان ، استفاده طولانی مدت از استروئید یا تومورهای ستون فقرات ایجاد شود. در موارد جدی تر، کیفوز پس از شکستگی و دررفتگی چند مهره اتفاق می افتد. معاینه فیزیکی و اشعه ایکس ستون فقرات پزشک را از اطلاعات موردنیاز برای تعیین میزان اختلال نخاعی آگاه می کند. منحنی بیش از 45 درجه غیرطبیعی است.

لغزش مهره ها

لغزش یا سرخوردگی مهره به رانده شدن یک مهره به طرف جلو بر روی مهرهٔ زیرین گفته می شود. درمان شامل فیزیوتراپی، داروهای ضد انعقادی غیر استروییدی و در بیماران مبتلا به اسپوندیلولیستی شدید، همجوشی ستون فقرات خلفی است.

تورتیکولی (کجی گردن )

شایع ترین شکل تورتیکولی عضلانی است که در نوزادان، معمولاً به علت آسیب در هنگام زایمان ایجاد می شود. گزینه های کنترل شامل مشاهده، درمان فیزیوتراپی، بریس و در موارد شدید تزریق بوتاکس می شوند. اگر کمشکل به دلیل وجود باند فیبری تنگ ایجاد شود برش باند می تواند نتایج خوب و تأثیر زیبایی همراه داشته باشد. سایر آسیب ها و ضربات، نقص مادرزادی و تومور نیز باید در نظر گرفته شوند.

بی ثباتی مهره

این مشکلی جدی و حاد و اغلب با سندرم داون مرتبط است. تا زمانی که فشار نخاعی رخ نداده باشد نیازی به درمان نیست اما در صورت بروز فشار انجام جراحی برای ثابت کردن مهره لازم است.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان غیر جراحی

متخصصین ارتوپدی کودکان ، گزینه های درمانی محافظه کارانه را بسته به تشخیص بیماری کودک ، شروع می کنند. درمان های غیرجراحی شامل موارد زیر خواهد بود:

درمان جراحی

این گزینه درمانی شامل موارد زیر است:

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروتز چیست و چه انواعی دارد؟پروتز چیست و چه انواعی دارد؟

اگر قسمتی از بدن قطع شود، خواه یک دست باشد یا یک انگشت ،شخص توانایی خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره از دست می‌دهد.و پروتز اهمیت پیدا می کند . ... ادامه مطلب

علت کمردرد زنان بعد از نزديكی،پیشگیری از کمردرد ناشی از سکس در زنانعلت کمردرد زنان بعد از نزديكی،پیشگیری از کمردرد ناشی از سکس در زنان

یکی از شکایت زنان بعد از رابطه جنسی، احساس درد در کمر است که می‌ تواند آزار دهنده باشد و باعث کاهش میل جنسی شود ... ادامه مطلب

بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می ‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیر طبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌ تر هستند. ... ادامه مطلب

درمان درد گردن با فیزیوتراپی و ورزشدرمان درد گردن با فیزیوتراپی و ورزش

درد گردن عارضه ای است که این روز ها شیوع فراوانی پیدا کرده است و افراد زیادی در تمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. یکی از رایج ترین و بهترین روش های درمانی درد گردن، ورزش و فیزیوتراپی است. در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465