درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کیفوز، اسکولیوز، قوز پشتی / کاربرد بریس بوستون در درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

کاربرد بریس بوستون در درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

اسکولیوز نوعی انحنای جانبی ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان تشخیص داده می‌شود. این انحنای ستون فقرات می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی رخ دهد؛ اما علت بیشتر اسکولیوزهای دوران کودکی مشخص نیست. در بسیاری از موارد، این حالت، خفیف بروز می‌کند؛ اما در برخی مواقع نیاز به بررسی جدی‌تر دارد. یکی از روش‌های مؤثر به منظور درمان انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز، به خصوص در میان کودکان و نوجوانان استفاده از انواع بریس است که البته باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته در بسیاری از موارد نیز از بریس برای جلوگیری از پیشرفت انحراف یا انحنا استفاده می‌شود. این نوع بریس‌های اصلاحی که به بریس‌های کمری نیز معروف هستند، در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده ولی همگی با هدف جلوگیری از افزایش یا کاهش انحنای ستون فقرات در زمان رشد بیمار طراحی و عرضه شده‌اند. این نوع بریس در بخش جلویی تنه از زیر سینه تا اول لگن و در قسمت پشت تنه نیز از زیر تیغه‌های شانه‌ها تا استخوان دنبالچه در کمر را پوشش می‌دهد و علاوه بر کمک به درمان انحراف، از پیشرفت و افزایش آن ممانعت به عمل می‌آورد.

بریس بوستون چیست؟

بریس بوستون یک نوع کمربند طبی است که به منظور پشتیبانی و تثبیت ناحیه کمر و شکم استفاده می ‌شود. این کمربند معمولاً از موادی مانند پلی پروپیلن ساخته می شود و دارای پد های قابل تنظیم هستند. این دسته از کمربند های طبی به عنوان یک کمربند فشرده عمل می ‌کنند. با قرار گرفتن در ناحیه کمر و شکم، فشار و تنش مناسبی را به این ناحیه اعمال می ‌کنند. این محصول به پشتیبانی و استحکام بیشتر ستون مهره ها می آید و در کاهش درد و عدم راحتی ناحیه کمر و شکم مؤثر هستند.

بریس بوستون برای درمان انحراف های نخاعی نیز مناسب است. انحراف نخاعی از بدترین و غیر قابل ترین مشکلات جسمانی است که حرکات شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این عارضه به علت تشکیل غضروف یا ترک در استخوان های کمر و ستون فقرات، نخاع فرو می رود. این مشکل باعث درد، ناتوانی و محدودیت حرکت می شود. این کمربند، یک وسیله درمانی مناسب برای انحراف های نخاعی است. با پوشیدن آن، فشار و تنش مناسبی بر روی ناحیه کمر و شکم اعمال می گردد.

ویژگی های بریس بوستون

این محصول طبی به دلیل جنس نرم و انعطاف پذیر خود، قابل استفاده در زیر لباس است. در بافت و ساختار این محصول هیچ نشانه ای از آهن یا متریال فلزی دیده نمی شود. به همین خاطر هیچ محدودیتی در حرکت افراد به وجود نمی آورند. بریس بوستون به تنظیم و تثبیت استحکام استخوان های کمر و ستون فقرات کمک می کند و از حرکت های غیرطبیعی نخاع جلوگیری می نماید. بریس بوستون به وسیله‌ی پدهایی که دارد از اطراف به نقاط خاصی از ستون فقرات فشار وارد می‌کند. این بریس با وارد کردن فشار در جهت صاف شدن ستون فقرات، از پیشرفت اسکولیوز جلوگیری می‌کند. بریس بوستون با تجویز پزشک، متناسب با ابعاد بدن و انحنای ستون فقرات شما ساخته می‌شود. این بریس از پشت کمر بسته می‌شود و از زیر لباس زیاد مشخص نیست.

موارد استفاده از بریس بوستون

این محصول، یک نوع کمربند پزشکی است که کمر، پشت و سینه شما را پوشش می دهد. موارد زیر تأثیرات این کمربند را بر بیماری های مختلف نشان می دهد:

نحوه استفاده از بریس بوستون

نحوه عملکرد بریس بوستون

اگرچه بریس‌های بوستون به صورت سفارشی ساخته نمی‌شوند؛ اما تدابیر خاصی اتخاذ می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بریس مناسبی برای موفقیت بیمار استفاده شده است. تغییرات مختلفی برای ایجاد انحنای اسکولیوتیک در نقاط مختلف ستون فقرات وجود دارد. هنگام استفاده از بریس، زاویه کاب باید 50٪ کمتر از زمانی باشد که بیمار از بریس استفاده نمی‌کند. پزشکان در حین استفاده از بریس، از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می‌کنند و سپس زاویه کاب را اندازه‌گیری می‌کنند تا از صحت و مطابقت آن با پارامترهای مورد نیاز اطمینان حاصل کنند. بریس بوستون با افزایش فشار به منحنی‌های نامنظم ستون فقرات، سعی در قرارگیری آنها در وضعیت صاف‌تر دارد تا رشد آنها را کندتر کند.

پدهایی که به صورت استراتژیک در بریس قرار داده شده‌اند، فشاری روی انحنای اسکولیوتیک اعمال می‌کنند. بخشی از بریس بدون پد، به عنوان منطقه تسکین، در مقابل قسمت‌هایی که دارای پد هستند قرار می‌گیرد. هدف این قرارگیری، ایجاد مناطق تسکین در جایی است که منحنی نخاعی به طور ایده‌آل قرار گیرد و فشار پد از ستون فقرات دور شده و به سمت منطقه تسکین حرکت کند. فشاری که پدها بر روی انحناهای ستون فقرات ایجاد می‌کنند ناخوشایند است، بنابراین بدن به طور طبیعی سعی می‌کند ستون فقرات را به سمت منطقه تسکین حرکت دهد تا از این فشار جلوگیری شود.بریس بوستون با افزایش فشار به منحنی‌های نامنظم ستون فقرات، سعی در قرارگیری آنها در وضعیت صاف‌تر دارد تا رشد آنها را کندتر کند.

کاربرد بریس بوستون در درمان انحراف ستون فقرات

آیا بریس بوستون درمان قطعی اسکولیوز است؟

بریس یک وسیله ارتوپدی است که برای صاف نگه داشتن ستون فقرات و جلوگیری از پیشرفت انحراف اسکولیوز استفاده می شود. بریس ها می توانند در موارد خفیف تا متوسط اسکولیوز مؤثر باشند. برای منحنی‌های بین 20 تا 40 درجه، بریس می‌تواند ابزار مؤثری برای کنترل برخی از اشکال اسکولیوز زودرس مانند اسکولیوز ایدیوپاتیک و برخی از اشکال سندرمی این بیماری باشد.(البته بریس برای اسکولیوز عصبی عضلانی یا مادرزادی مناسب نیست) ضمناً باید تاکید کرد که بریس زدن منحنی را اصلاح نمی کند، بریس برای جلوگیری از پیشرفت در نظر گرفته شده است.

مدت استفاده از بریس بوستون

بریس بوستون به طور کامل با بدن سازگار است و می‌توان آن را زیر لباس پوشید؛ اما لباس‌ها باید به اندازه‌ای گشاد باشند تا بتوانند بریس را در آن جای دهند. پس از تجویز، بیشتر بیماران باید سه تا پنج سال و حداقل 18 تا 23 ساعت در روز از بریس استفاده کنند. برای استحمام، شنا یا ورزش، می‌توان هر روز چند ساعت بریس را دربیاورید. بعد از تجویز، اکثر افراد باید سه تا پنج سال به مدت 18 تا 23 ساعت در روز از بریس استفاده کنند.

بریس بوستون بهتر است یا بریس میلواکی؟

بریس ها انواع مختلفی دارند که معمولاً بر اساس محل قرارگیری انحراف و تحمل فرد نوع آن انتخاب می شود. هدف استفاده از بریس این است که تا کامل شدن بلوغ فرد از بیشتر شدن شدت انحنای ستون فقرات جلوگیری شود. دوره درمانی با بریس نیز بستگی به سن فرد در زمان تشخیص اسکولیوز دارد. هرچه سن تشخیص اسکولیوز پایین تر باشد، دوره درمان با بریس طولانی تر خواهد بود. رایج ترین بریس هایی که در ایران برای درمان اسکولیوز استفاده می شود شامل بریس های میلواکی و بوستون می باشد.

هریک از این بریس ها ساختار و ظاهر متفاوتی دارند که بر اساس اندازه قوس و محل قرارگیری انحراف در ستون فقرات انتخاب می شوند. این بریس ها به صورت اختصاصی برای هر فرد ساخته می شوند. تحقیقات علمی مشخص کرده است که بهترین بریس کمری برای اسکولیوز وجود ندارد؛ زیرا استفاده از بریس نخاعی برای اسکولیوز فقط باید بخشی از استراتژی و تلاش کلی درمان اسکولیوز بیمار باشد و فقط در مورد اسکولیوز در کودکانی که در معرض خطر بالای شدید شدن انحنای متوسط (رشد در مراحل اولیه با انحنای بالاتر از 25 درجه) قرار دارند استفاده شود.

صرف نظر از اینکه کدام بریس توصیه می‌شود، باید حداقل باعث بهبود 50 درصدی بدون بدتر شدن چرخش ستون فقرات شود و بیمار باید از بریس برای مدت زمان تعیین شده استفاده کند. تفاوت میان بریس های اسکولیوز بیشتر مربوط به ناحیه پوشش دهی این بریس ها است، به طوری که برخی از بریس ها کل کمر تا باسن و برخی دیگر فقط بخشی از کمر را پوشش می دهد. برای مقایسه بریس میلواکی با بریس بوستون باید به این نکته اشاره کرد که بریس میلواکی یکی از محدودکننده‌ترین بریس‌ها شناخته می‌شود به همین دلیل این نوع بریس نیز با وجود تأثیرات مثبت، در صورت عدم استفاده‌ی صحیح موجب احساس محدودیت بسیاری برای بیمار خواهد شد. انتخاب بریس برای درمان اسکولیوز وابسته به نظر پزشک است. پس برای اینکه بهترین نوع بریس را انتخاب کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

معایب بریس بوستون

این بریس کل شکم را محدود کرده و ضعیف می‌کند و باعث می‌شود دیسک‌های نخاعی به سختی بتوانند خود را بازسازی کنند. وقتی انحنا بدون ایجاد ثبات و تقویت به داخل رانده شود، ممکن است اثر معکوس داشته باشد. در واقع بریس با گذشت زمان منجر به ضعف کلی ستون فقرات می‌شود. از آنجا که دیسک‌های نخاعی برای بازسازی نیاز به حرکت دارند، نگرانی‌هایی در این باره ایجاد شده است که ممکن است بریس باعث افزایش سفتی ستون فقرات شود. افرادی که از بریس بوستون استفاده می‌کنند، اغلب از ناراحتی عمومی زیر بریس شکایت دارند. این شکایات شامل موارد زیر است:

اگر بریس خیلی محکم باشد ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد که یکی از عوارض جانبی شایع آن عدم توانایی در تنفس راحت است یا اگر فشار زیاد بر روی دنده‌ها وارد شود، احتمال ایجاد انسداد روده وجود دارد. کتابچه راهنمای کاربر برای بریس بوستون هشدار می‌دهد که اگر دچار حالت تهوع شدید، باید بلافاصله بریس را بردارید؛ زیرا خطر مرگ احتمالی وجود دارد. این یک عارضه جانبی فوق‌العاده جدی (البته بسیار نادر) است.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

قیمت بریس بوستون

قیمت بریس بوستون مانند سایر بریس‌ها به عوامل مختلفی از جمله مواد مورد استفاده در ساخت آن، هزینه‌های مربوط به سفارشی سازی، اندازه و سایز آن و غیره بستگی دارد. البته لازم است از شرکت بیمه خود در مورد میزان درصدی که هزینه‌های ساخت بریس را متقبل می‌شوند، نیز اطلاع حاصل کنید.

خرید بریس بوستون

بریس بوستون، یکی از شیوه های پرطرفدار جهت کنترل و بهبود مشکلات نخاعی، اسکلتی و عضلانی است. این محصول طبی سازگاری بالایی با ارگونومی بدن انسان دارد. با بهره گیری از این تجهیز، وضعیت ستون مهره ها در حالتی استاندارد قرار می گیرد. شما میتوانید برای خرید بریس بوستون با بهترین کیفیت و متریال به روز به ارتوپدی مراجعه فرمایید. توجه داشته باشید که این بریس ها با توجه به اندازه های گرفته شده و قالب گیری فردی که سفارش میدهد ساخته می شود.

تمام فرایند اندازه گیری(قالب گیری) و ساخت زیر نظر متخصص ارتز و پروتز صورت میگیرد. ساخت بریس بوستون شامل یک فرآیند ساخت دقیق است. پس از اینکه بیمار تحت یک ارزیابی جامع قرار گرفت، با استفاده از گچ یا فناوری اسکن سه بعدی، قالبی از نیم تنه بیمار ساخته می شود. این قالب به عنوان پایه ای برای ساخت بریس عمل می کند، سپس با استفاده از ترموپلاستیک فریم اصلی بریس ساخته می شود. با این روش ساخت که به آن Custom mold گفته میشود، تأثیرگذاری بریس از آنجایی که بر اساس آناتومی منحصر به فرد بیمار طراحی شده، در اصلاح انحراف بیشتر است.

روش دیگر ساخت بریس بوستون استفاده از قالبهای استاندارد پیش ساخته است که برای هر فرد صورت اختصاصی و بر اساس نوع انحراف پدگذاری و دریچه گذاری میشود. این روش که به آن Custom fit گفته میشود به دلیل در دسترس نبودن قالبهای استاندارد در ایران، معمولاً انجام نمیشود.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است شما می‌توانید برای تهیه بریس DDH به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و علائم ضعیف بودن مچ پاعلت و علائم ضعیف بودن مچ پا

مچ پا یکی از متحرک ترین مجموعه های مفصلی بدن است که برای تحمل وزن، حرکت، انطباق‌پذیری و پایداری است. مچ پا دارای مفصل لولایی است و قسمتی است که پا و س ... ادامه مطلب

ضعف ساق پا به چه علت است؟ضعف ساق پا به چه علت است؟

یکی از شایع ترین علل ضعف پا بیماری های عصبی و عضلانی مانند میاستنی گراویس و اسکلروز متعدد می باشد.اگر ضعف ساق پا ادامه دار است باید به پزشک مراجعه شود ... ادامه مطلب

انواع بریس Brace یا ارتز Orthosisانواع بریس Brace یا ارتز Orthosis

ارتزها وسايل كمكي هستند كه به منظور برگرداندن توانايي‌ هاي از دست رفته فرد مورد استفاده قرار مي‌ گيرند و به آنها وسايل كمكي اطلاق مي‌شود . ... ادامه مطلب

اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟

اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست نوعی آتل دست میباشد که انگشت شست و مفصل CMC شست را در بر میگیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465