درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟

آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟

راه رفتن یکی از حرکات عادی و در عین حال بسیار مهم انسان است که بدون آن از تعامل و پیشرفت باز خواهد ماند. نحوه راه رفتن فرد نشانگر عملکرد نرمال یا غیرنرمال الگوی راه رفتن فرد می باشد. بسیاری از سیستم‌های بدن از قبیل عضلات و اعصاب در هنگام گام برداشتن دخیل هستند تا راه رفتن درست باشد. هر زمانی که هرکدام از اعضا این وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، در نتیجه راه رفتن غیر طبیعی خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

راه رفتن غیر طبیعی یا گیت غیر طبیعی (Abnormal Gait) زمانی به وجود می‌آید که فرد نتواند به طور معمول حرکت کند. علل مختلفی از قبیل صدمات ناشی از جراحات، دردهای مفصلی، مشکلات اساسی حرکتی، ناهنجاریهای سیستم اسکلتی و یا اشکلات موجود در ساق پا و کف پا باعث این موضوع هستند. راه رفتن غیرطبیعی فقط توسط متخصص قابل تشخیص است.

امروزه متخصصین از دستگاه آنالیز گیت برای بررسی جزئیات دقیق و به دست آوردن نمودارهای حرکت شناسی استفاده میکنند. ابتدا از بیمار در مورد تاریخچه و علائم پزشکی خود سؤال کرده و نحوه گام ‌برداشتن وی را آنالیز می کند. به علاوه پزشک ممکن است که بخواهد آزمایش های تکمیلی مانند شرایط عصبی و آسیب عصبی را انجام دهد. همچنین به طور معمول، هنگام تست راه رفتن، تصویربرداری استفاده می شود تا میزان مشکل به طور دقیقتر بررسی شود. زمانی که آنالیز راه رفتن بیمار به طور دقیق انجام شود ارائه راه حل های درمانی نیز ساده تر و مفیدتر خواهد بود.

آنالیز گیت چیست؟

راه رفتن انسان شامل قدم برداشتن، زمین گذاشتن پا بر روی زمین و بلند کردن و چرخاندن دوباره پا از زمین است. دستگاه آنالیز گیت PT-Gait Analyzer یکی از انواع پلتفرم های اسکن فشار کف پا است. این دستگاه با هدف ثبت اطلاعات عددی و تحلیلی از چرخه گام برداشتن انسان در حوزه پزشکی و ورزش استفاده میشود.

مزایای آنالیز راه رفتن

از تحلیل راه رفتن می‌توان برای مشخص کردن اینکه پای شما چگونه می‌چرخد استفاده کرد و از این طریق می‌توان کفشی را پیشنهاد کرد که به ‌درستی از پای شما محافظت کند، البته در این آنالیز می‌توان نحوه حرکت تمام بدن را در هر قدم بررسی کرد.
تجزیه و تحلیل راه رفتن راهی برای ارزیابی وضعیت داینامیک بدن و هماهنگی اعصاب و عضلات حین حرکت است. این تجزیه و تحلیل وسیله ای برای ارزیابی ، ثبت و انجام هرگونه اصلاح لازم برای راه رفتن صحیح است.

کاربردهای آنالیز راه رفتن

آنالیز گیت که به عنوان تجزیه و تحلیل راه رفتن یا حرکت شناخته می شود، ارزیابی جامعی از نحوه ایستادن و راه رفتن فرد است. این تجزیه و تحلیل می تواند به موارد زیر کمک کند:

آنالیز گیت

آنالیز راه رفتن چگونه انجام می شود؟

برای دوندگان، تجزیه و تحلیل راه رفتن معمولاً شامل یک تست تردمیل نسبتاً سریع و آزاد است (همچنین می‌تواند یک فرایند بسیار کامل تحت نظر یک متخصص پا باشد).
در اولین مرحله در این آنالیز، فرد می‌بایست با پای ‌برهنه بر روی زمین بایستد و زانوها را خم کند و همین کار را در جلوی آینه انجام دهد تا دید بهتری به نحوه قرار گرفتن پاهای خود بر روی زمین داشته باشد. سپس بیمار برای مدت کوتاهی با کفشی که برای سطح پرونیشن او توصیه شده است بر روی یک تردمیل بدود. کل این کار در زیر 30 دقیقه طول کشید و فرد این فرصت را دارد که با یک جفت کفش متفاوت بدود.

تحلیل آنالیز راه رفتن چگونه است؟

آنالیز راه رفتن (Gait Analysis) که زیرمجموعه تحلیل حرکت (motion analysis) است، شامل اندازه‌گیری عوامل مکانیکی بارگذاری مفصل، جهت گیری و عملکرد عصبی عضلانی هنگام راه رفتن است. از این جهت مباحث آنالیز راه رفتن و تحلیل حرکت بسیار مرتبط با مباحث بیومکانیک در ورزش است. فناوری اصلی آنالیز راه رفتن، سیستم ضبط حرکت است. در آنالیز راه رفتن و تحلیل حرکت عادی به طور کلی دو بخش را برای گیت در نظر می‌گیریم:

فازstance و فاز swing

در مورد یک پا به عنوان مثال پای راست فاز stance زمانی است که پا روی زمین قرار دارد؛ ولی در مقابل فاز swing زمانی است که پا بر بر روی زمین قرار ندارد. تداخل فاز stance دو پا double support نامیده می‌شود. در زمان double support دو پا بر روی زمین قرار دارد.

فرق راه رفتن و دویدن در تحلیل حرکت

دویدن هم مانند راه رفتن است؛ ولی با این تفاوت که سرعت حرکت در دویدن بیشتر بوده و به جای فاز double support، فاز double swing خواهیم داشت یعنی زمانی که هر دو پا رو زمین نبوده و معلق هستند.

اصلاح راه رفتن و گام برداشتن با آنالیز گیت

ابتدا درمان‌گر با آنالیز راه رفتن بیمار از طریق مشاهده و ارزیابی گیت بیمار با گام و گیت نرمال و نیز در نظر گرفتن اختلالاتی که در اثر سن، سرعت، شیب‌ها، پله‌ها و … به وجود می‌آیند و اثرات غیر نرمال مانند ضعف، تشنج، تغییر شکل و درد که می‌توانند تا حد زیادی در عمل‌کرد نرمان مؤثر باشند، برنامه درمانی بیمار را تعیین می‌کنند. لزوم آگاهی از دانش راه رفتن (گیت) می‌تواند به ارزیابی دقیق و بررسی سایر مشکلات بیمار از قبیل درگیری سیستم‌های عصبی و ماسکلواسکلتال کمک کند.

اختلالات گام و گیت یا به وسیله فیزیوتراپیست و جراح و یا از طریق اعضای مصنوعی یا ارتوزیست، بهبود یافته و ترمیم می‌شوند. متخصص با ارزیابی پارامترهای فضایی زمانی گیت، اندازه‌گیری کینماتیک گام، آنالیز سه ‌بعدی گام، بیومکانیک ایستادن، نیروی عکس‌العمل زمین در راه رفتن نرمال، اندازه‌گیری فشار کف‌پایی، گشتاور مفصل، عضلات، آنالیز راه رفتن نرمال و پاتولوژیک و سایر پارامترهای گیت با دادن آموزش‌های صحیح، تمرینات ورزشی اصلاحی، ارائه الگوی صحیح راه رفتن در کنار درمان علت زمینه‌ای اختلال، به اصلاح نحوه راه رفتن و درمان آن کمک می‌کند.

بهترین مرکز تست آنالیز راه رفتن

موضوع حرکت و راه رفتن بیماران برای درمان‌گران بسیار با اهمیت تلقی می‌شود و بخش مهمی از درمان را برای بازگرداندن افراد مبتلا به جامعه در بر می‌گیرد. شناخت و ارزیابی حرکت به عنوان نقطه ابتدایی برای شروع درمان و توان‌بخشی از جایگاه مهمی برخوردار است. بهترین مرکز تست آنالیز راه رفتن، زیر نظر متخصصین، ساختار قامتی را در دو وضعیت ایستاده و در حال حرکت در نماهای مختلف بررسی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

هزینه تست آنالیز راه رفتن

هزینه این تست بسته به مرکز انجام آن، متخصص و سایر امکانات جانبی متغیر است.

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌ هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صندل اختصاصی و طبی دوران بارداریصندل اختصاصی و طبی دوران بارداری

صندل طبی زنانه در واقع نوعی کفش است که بندی در پشت آن قرار گرفته است و باعث راحتی در پوشیدن و راه رفتن می‌شوند.صندل های طبی بیشتر روباز هستند اما بعضی هم در بازار وجود دارد که جلوی آن ها بسته است. این مدل کفش بیشتر در تابستان استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟

پای مصنوعی به عنوان یکی از پرکاربردترین پروتزهای اندامی انسان محسوب می شود ... ادامه مطلب

کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟

عقب زدگی زانو یکی از این آسیب های کمتر شناخته شده زانو است. عقب زدگی زانو که اصطلاح علمی آن ژنو رکورواتوم است ... ادامه مطلب

درمان عوارض پس از آسیب نخاعی با فیزیوتراپیدرمان عوارض پس از آسیب نخاعی با فیزیوتراپی

ضایعه نخاعی زمانی اتفاق می افتد که نخاع دچار مشکل شده باشد. این ضایعه ممکن است بر اثر شکستگی مهره ها، تصادفات و حوادث ورزشی که برای افراد رخ می دهد اتفاق بیفتد و آسیب های جبران ناپذیری بر عملکرد بدن فرد بگذارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465