پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانوی ضربدری و پرانتزی / کجی و انحراف کشکک زانو علل علائم و راه های درمان آن

کجی و انحراف کشکک زانو علل علائم و راه های درمان آن

استخوان کشکک یا پاتلا (patella) در جلوی زانو، پایین استخوان ران (استخوان فمور) و بالای استخوان درشت نی ساق پا (استخوان تیبیا) قرار گرفته و توسط تاندون ها و رباط های قدرتمند در جای خود نگه داشته می شود. وجود کشکک زانو به استحکام زانو و ساختار مفصل کمک می کند و امکان خم و راست شدن و چرخش راحت پاها را فراهم می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگامی که کشکک به درستی کار می کند، به راحتی و آزادانه در جای خود در شیار تروکلئار (trochlear groove)، که در انتهای استخوان ران قرار دارد چرخش می کند. صدمات ناشی از ورزش، استفاده بیش از حد از زانو، یا تروما باعث می شود کشکک از جای خود خارج شود و نتواند به درستی در این شیار حرکت کند. اگرچه در بیشتر موارد، کشکک به سمت خارج پا منحرف می شود و زانو نیز به همان طرف تمایل پیدا می کند؛ اما انحراف به سمت داخل نیز غیر عادی نیست.

در صورتی که شدت انحراف، خفیف باشد ممکن است با برخی روش‌های ساده‌ی دارویی این مشکل برطرف شود. در مواردی که شدت آن متوسط باشد می‌توان از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف استخوان پا به درمان انحراف زانو پرداخت. این روش درمانی می‌تواند از افزایش شدت بیماری جلوگیری نماید. در موارد پیشرفته که انحراف زانو بسیار شدید باشد و منجر به اختلال در راه رفتن و یا حرکات روزمره‌ی بیمار شود، همچنین در مواردی که انحراف زانو با ایجاد درد و عوارض دیگر همراه باشد، درمان جراحی تنها گزینه‌ی باقی مانده است.

علت های انحراف کشکک زانو

به طور کلی، وارد شدن استرس زیاد و مکرر به زانو، به خصوص در حرکات پیچشی که در بسیاری از ورزش ها رخ می دهد، می تواند باعث انحراف کشکک زانو شود. موارد زیر فرد را نسبت به این مشکل آسیب پذیرتر می کند:

علائم کجی کشکک زانو

از علائم دررفتگی کشکک زانو جزئی یا خارج شدن کامل زانو از محل قرارگیری آن به شرح زیر است:

کجی و انحراف کشکک زانو

انواع انحراف کشکک زانو

  1. انحراف زانو به طرف داخل : والگوس (valgus) می نامند.
  2. انحراف زانو به طرف خارج : واروس (varus) می نامند.
  3. انحراف زانو به سمت عقب : رکورواتوم (recurvatum) یا هیپراکستنشن(Hyperextension) می نامند.

راههای تشخیص انحراف کشکک زانو

برای تشخیص مشکل، پزشک ابتدا معاینات فیزیکی لازم را انجام خواهد داد. او از شما خواسته می‌شود که راه رفتن کنید و زانوی خود را خم و راست کنید. در این زمان، پزشک نواحی اطراف کشکک زانو را با دقت بررسی کرده و ارزیابی‌های لازم را برای تشخیص موقعیت استخوان شما و قوت عضلات انجام خواهد داد. همچنین پزشک ممکن است از عکسبرداری رادیولوژی برای تعیین موقعیت کشکک زانو استفاده کند. او همچنین سعی خواهد کرد سایر عوامل محتمل ایجاد درد مانند شکستگی غضروف یا رباط زانو را از بین ببرد.

خطرات ناشی از انحراف کشکک زانو

کج شدن یا انحراف زانو عوارض و مشکلات بسیاری به همراه دارد. با شدیدتر شدن میزان انحراف به همین طریق میزان مشکلات هم بیشتر می شود. از جمله رایج ترین عوارض و مشکلات ناشی از انحراف زانو مربوط به موارد زیر می باشد:

روشهای درمان جابجایی کشکک زانو

خوشبختانه برای اصلاح انحراف موجود در زانو، روش‌های درمانی متعددی ارائه شده است. هرچند در سنین پایین‌تر می‌توان با برخی از روش‌های درمانی غیرجراحی، به بهبود انحراف کمک کرد؛ اما در افراد مسن، این امکان‌پذیر نیست و باید از برخی انواع جراحی استفاده کرد.

درمان دارویی

در مواردی که انحراف زانو به دلیل عفونت و یا بیماری دیگری باشد پیش از انجام هرگونه درمانی باید علت زمینه‌ای بیماری برطرف شود. برای مثال برای کودکانی که به دلیل راشیتیسم مبتلا به انحراف زانو هستند، بهبود تغذیه، درمان با ویتامین D و کلسیم می‌ تواند در تقویت استخوان‌ها و بهبود انحراف زانو مؤثر باشد.

درمان کجی زانو با ورزش و حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

ورزش‌درمانی، یکی از بهترین روش‌های درمان غیرجراحی محسوب می‌شود. در این روش، پزشک پیشنهاد می‌کند که فرد بیمار، ورزش‌هایی همچون شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روی بیاورد. علاوه بر این‌ها، برخی حرکات اصلاحی نیز در فیزیوتراپی تعریف می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به تمرینات انقباض ایزومتریک عضلات چهار سر ران، کشش پا، صاف‌کردن پا در حالت ایستاده، بالا و پایین آمدن از پله و چمباتمه‌زدن به دیوار اشاره کرد. تمام این حرکات، به جلوگیری از اصطکاک و کاهش بار اضافی روی کشکک زانو کمک می‌کنند.

اصلاح انحراف زانو با جراحی استئوتومی

معمولاً برای درمان انحراف زانو در افراد مسن یا نوجوانان، از جراحی استئوتومی کمک گرفته می‌شود. در این جراحی، ابتدا ناحیه مفصل زانو، یعنی در قسمت پایین ران و بالای ساق پا، شکافته شده و استخوان‌های تیبیا و ران، تراز می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است که قسمت کوچکی از استخوان‌ها جدا شوند تا توزیع نامتعادل بار روی استخوان‌ها، اصلاح شود. از جمله مزایای این نوع جراحی، می‌توان به آزادی عمل کامل فرد پس از جراحی و بهبودی اشاره کرد، هرچند بیمار پس از جراحی، تا مدت زیادی در دوره نقاهت خواهد بود.

مدت زمان ترمیم و اصلاح انحراف کشکک زانو

بهبود اختلال کجی زانو می‌تواند از هفته‌ها تا ماه‌ها زمان ببرد. بهبودی کامل تقریباً 6 ماه زمان نیاز دارد و در این مدت تمرینات فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات ران، افزایش دامنه حرکتی زانو و حفظ تعادل باید انجام شود.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مراقبتهای پس از درمان کجی کشکک زانو

بهبودی وضعیت بیمار پس از عمل مستلزم رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی می‌باشد. دوره نقاهت یکی از مهم‌ترین مراحل بیمار پس از رهایی یافتن از بیماری است و نیازمند حساسیت و توجه بسیار بالا برای رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی انحراف کشکک زانو می‌باشد. در این دوره عمل به توصیه‌های پزشک و مراجعه در زمان مقرر برای ویزیت و ارزیابی سلامتی بیمار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بهتر است دستورالعمل‌های پزشک در خصوص حرکت افراد به درستی رعایت شود تا دوره نقاهت با کمترین میزان آسیب به پایان برسد.

بیماران مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک معالج را فراموش نکنند و تا حد امکان دارو را در زمان مقرر مصرف نمایند. در این دوره استفاده از واکر برای بیمار در‌نظر گرفته می‌شود و طول استفاده از آن تا ۳ هفته می‌باشد. سعی کنید از یک رژیم غذایی مناسب و مقوی بر پایه سبزیجات و پروتئین‌ها استفاده نمایید و مصرف ویتامین‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید. از رانندگی تا کسب بهبودی کامل خودداری نمایید.

پیشگیری از انحراف کشکک زانو

  1. از فعالیت ‌هایی که با تحمیل وزن بدن و استفاده بیش از حد زانو همراه است، اجتناب کنید.
  2. عضلات اطراف زانوها و ران خود را قوی و انعطاف پذیر نگه دارید.
  3. قبل و بعد از فعالیت، کشش کامل پاها و ران خود را انجام دهید.
  4. حرکاتی را انجام دهید که بخش‌های مختلف پا را به کار می‌اندازد. ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری و شنا گزینه‌های خوبی هستند.
  5. برای کاهش فشار بر روی زانوها، وزن بدن خود را در حد نرمال نگه دارید.

آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟

لگن یا هیپ نقش مهمی در حمایت از وزن بالای بدن در هنگام ایستادن، راه رفتن، دویدن ایفا می‌ کند و ثبات لگن برای این عملکرد ها حیاتی است. استخوان ران و استابولوم (استخوان لگن) به هم می‌ پیوندند و مفصل ران را تشکیل می‌ دهند، ... ادامه مطلب

ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدریویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

ژنووالگوم معروف به زانوی ضربدری، ناهمگونی زانو است که زانو ها را به سمت داخل می‌ چرخند. در این مقاله سعی می‌ شود که ویژگی زانوبند متناسب با مشکل زانوی ضربدری معرفی گردد. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان بیماری ALS ای ال استشخیص و درمان بیماری ALS ای ال اس

بیماری ای ال اس بیماری عصبی پیشرونده است و روی سلول های عصبی مغز و نخاع اثر دارد. وقتی عملکرد حرکات ارادی عضلات مختل شود برخی توانایی ها محدود می شود ... ادامه مطلب

تاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسطتاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسط

استئوآرتریت زانو که به عنوان بیماری دژنراتیو مفصل نیز شناخته می‌ شود، معمولاً نتیجه ساییدگی و از دست دادن تصاعدی غضروف مفصلی است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465