درد لگن

درد لگن یا مفصل ران ، یکی ازشکایت های شایع است که می تواند ناشی از طیف گسترده ای از مشکلات باشد. محل دقیق درد لگن می تواند سرنخ با ارزشی در مورد علت زمینه ای این درد در اختیار پزشک قرار دهد.وجود مشکل در مفصل ران خود می تواند منجر به درد در داخل ران یا کشاله ران شود. وجود درد در خارج از مفصل ران، قسمت بالایی ران و یا outer buttock معمولا با وجود مشکلی در عضلات، رباط ها، تاندون ها و دیگر بافت های نرم اطراف مفصل ران در ارتباط است.

گاهی اوقات درد مفصل ران می تواند با بیماری ها و شرایط موجود در دیگر قسمتهای بدن مانند، قسمت پایین کمر یا زانو ها در ارتباط باشد. این نوع از درد، درد ارجاع نامیده می شود. در بیشتر مواقع درد مفصل ران را می توان با مراقبت از خود در خانه کنترل کرد.گاهی اوقات نیز درد لگن میتواند ناشی از بیماریهای کلیوی یا عفونت های دستگاه ادراری باشد.

علت درد لگن
* عفونت سیستم ادراری
وفتی ایجاد می شود که باکتریها وارد سیستم ادراری شوند. عفونت سیستم ادراری می تواند موجب بروز مشکلاتی در هر قسمت از سیستم ادراری شود از پیشابراه گرفته تا مثانه وحتی تا میزنای و لگنچه کلیه. علایم شامل فشار به ناحیه پایین لگن، دفع ادرار دردناک، و فوریت در ادرار و تکرر ادرار است. عفونت ،اگر در مراحل اولیه درمان شود، معمولا جدی نیست و عارضه ای به جا نمی گذارد.ولی وقتی به کلیه ها گسترش بیابد،می تواند موجب آسیب دائمی گردد. علایم عفونت کلیه ها شامل موارد زیر است: تب، تهوع، استفراغ و درد یکطرفه در ناحیه پهلوها و کمر و درد لگن.

*سنگهای کلیوی
سنگهای کلیوی نیز می توانند باعث درد درناحیه لگن شوند. سنگهای کلیوی، ذرات کوچکی از نمکها و مواد معدنی هستند که در ادرار رسوب می کنند. این سنگها ممکن است به کوچکی ذرات شن و یا به بزرگی توپ گلف باشند. وقتی سنگها از کلیه شما به سمت مثانه حرکت می کنند، می توانند موجب دردهای تیرکشنده و زجر آوری در ناحیه شکم و زیر دل و پهلوها گردند و لگن شوند. ادرارتان ممکن است به دلیل وجود خون، مایل به صورتی ویا قرمز شود .در صورتی که به وجود سنگهای کلیه شک دارید با پزشکتان مشورت کنید. اغلب این سنگها خودبخود همراه با ادرار دفع می شوند ولی برخی از آنها نیازمند درمان هستند.درد مفصل ران (لگن) ممکن است به دلیل ورم مفاصل یا آرتروز، جراحات یا مشکلات دیگر ایجاد شود.

آرتروز یا ورم مفاصل و درد لگن

سینوویت
منبع: دکتر شما، سایت دکتر مولائی

آدرس مطب : 1