علت درد در جلوی ران

احساس درد همراه با سوزش در سطح جلویی و خارجی ران معمولاً به علت مشکلاتی است که برای یکی از اعصاب ران بوجود میاید. این عصب را عصب پوستی خارجی ران (Lateral femoral cutaneous nerve of tigh) میگویند.

مرالژی پارستتیکا
گاهی اوقات به عللی این عصب در مسیرش تحت فشار قرار میگیرد. این تحت فشار قرار گرفتن موجب میشود عصب، تحریک شده و این تحریک در مغز بصورت درد و سوزش تفسیر میشود. به این بیماری مرالژی پارستتیکا Meralgia paresthetica میگویند.

عللی که موجب تحریک عصب این بیماری میشوند

ضربات مکرر به ناحیه ران در حین فعالیت بدنی بدنبال عمل جراحی که در اطراف عصب انجام شده است گاهی اوقات لباس های تنگ و یا افزایش وزن موجب این فشار میشوند ممکن است فشار به عصب به علت وجود توده ای در ناحیه لگن باشد که عصب را تحریک میکند. گاهی اوقات ضربه ناگهانی کمربند صندلی اتومبیل در هنگام تصادف موجب این فشار میشود.

مهمترین آنها عبارتند از :

درد در پوست سطح خارجی ران که گاهی به سطح خارجی زانو انتشار میابد احساس سوزش و کرختی و سوزن سوزن شدن در آن ناحیه گاهی درد در کشاله ران یا باسن معمولاً فقط در یک طرف بدن است پوست ناحیه معمولاً به لمس سطحی حساس تر از فشار است.

درمان مرالژی پارستتیکا
درمان این بیماری از طریق رفع فشاری است که به عصب وارد شده است. بعد از رفع فشار درد آهسته و بتدریج خوب میشود ولی بیحسی ممکن است مدت طولانی تری باقی بماند. برای رفع فشار به عصب ممکن است لازم باشد فعالیت های بدنی خود را کاهش دهید، وزنتان را کم کنید، لباس های گشادتری بپوشید یا بجای کمربند از بند شلوار استفاده کنید.

در حالات شدیدتر ممکن است پزشک معالج برای کاهش التهاب و فشار در منطقه، از تزریق کورتیکوستروئید استفاده کند. در موارد نادری ممکن است برای رفع فشار از روی عصب نیاز به استفاده از عمل جراحی باشد.

علائم مرالژی پارستتیکا
مهمترین آنها عبارتند از :

درد در پوست سطح خارجی ران که گاهی به سطح خارجی زا نو انتشار میابد احساس سوزش و کرختی و سوزن سوزن شدن در ناحیه ران گاهی درد در کشاله ران یا باسن معمولاً فقط در یک طرف بدن است پوست ناحیه معمولاً به لمس سطحی حساس تر از فشار است.

منبع : ایران ارتوپد ، دکتر بیدکی

آدرس مطب :
تلفن : -

بیوگرافیبرنامه هفتگيكلينيك تخصصي پاموضوعات مطالبنوارعصب وعضلهاخباربيماريهاي مغز و اعصاببيماريهاي ارتوپدیطب سوزنيصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر