درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / کاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی ها

کاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی ها

آتل وسیله ای است که از یک طرف کاملاً باز می باشد و از تجهیزات پزشکی محسوب می شود. از آتل برای مواردی از قبیل بی حرکت کردن موقت محل شکستگی یا در رفتگی اندام از محل حادثه تا رساندن بیمار به اولین مرکز درمانی، بی حرکت کردن موقت محل شکستگی یا در رفتگی اندام از زمان رسیدن بیمار به اورژانس تا زمان انجام درمان قطعی توسط پزشک و بی حرکت کردن استخوان یا مفصل بعد از عمل جراحی استفاده می شود و آتل از حرکت کردن استخوان و مفصل جلوگیری می کند و بدین ترتیب موجب می شود تا درد اندام پس از آسیب کاهش پیدا نماید و همچنین از آسیب بیشتر به دلیل حرکت استخوان های شکسته جلوگیری می کند .

آنچه در این مطلب میخوانید

از لحاظ جنس آتل باید گفت که آنها به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول از جنس پلاستیک یا فلز می باشند که از قبل توسط دستگاه های تمام اتوماتیک به شکل اندام مورد نظر ساخته شده اند و در بازار تجهیزات پزشکی موجود می باشند، دسته دوم از جنس گچ یا فایبرگلاس هستند که توسط پزشک و یا پرستار برای اندام مورد نظر ساخته می شوند.

جنس آتل فایبرگلاس، نوارهای بافته ای مخصوص آغشته به نوعی رزین می باشد که بسیار سبک است و از مقاومت بالایی برخوردار است و در مقایسه با آتل های گچی دارای خلل و فرج بیشتری می باشد که این محفظه ها موجب می گردند تا هوا به زیر آتل جریان داشته باشد و اکسیژن لازم به پوست اندام بیمار برسد و پوست به راحتی نفس بکشد. به هنگام رادیوگرافی آتل فایبرگلاس مانع از عبور اشعه ایکس نمی شود و به راحتی می توان استخوان پشت آن را مشاهده کرد

ویژگی های آتل فایبرگلاس

  1. ضد حساسیت و خارش بودن که بیمار بتواند به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهد و از ایجاد خارش و حساسیت بر روی پوست بیمار نیز جلوگیری می کند که این روز ها در تمامی کلینیک ها و مراکز درمانی از آتل فایبرگلاس استفاده می شود.
  2. وزن آتل بسیار کم است که بیمار بتواند به راحتی آن را استفاده کند.
  3. آتل فایبرگلاس برای دست و پا کاملاً متفاوت است که سطح داخلی آن مانند پنبه نرم و سبک می باشد تا آسیب به پوست وارد نشود.
  4. جنس مواد اولیه که برای درست کردن آتل از آن استفاده می شود فایبرگلاس است که با نوارهای 15 و 20 سانتی می باشد که مانند پلاستیک است.

کاربرد آتل فایبرگلاس

گچ و آتل فایبرگلاس

نحوه آتل بندی

ابتدا بیمار می نشیند یا دراز میکشد. پزشک یا پرسنل درمانی گچ یا فایبرگلاس نواری را باز کرده و در طولی که مورد نظر است آن را چند بار روی خودش تا میزند تا چند لایه از نوار گچ یا فایبرگلاس بر روی هم قرار گیرد. پس از خیس کردن این نوارها در آب و گرفتن آب اضافه، آن را در لایه ای از نوارهای پنبه ای قرار میدهد. چیزی را که بدین ترتیب به دست آمده آتل می نامند. سپس مفاصل اندام مورد نظر را در زاوایای مناسب قرار داده و آتل را که درست کرده اند در کنار اندام گذاشته و آن را به شکل اندام فرم داده و به توسط باند پارچه ای یا باند کشی آن را در کنار اندام نگه میدارند. چند دقیقه صبر میکنند تا آتل سفت و محکم شود. آتل آماده شده است.

اقدامات قبل از آتل بندی

قبل از آتل‌بندی نیاز است که مواردی را رعایت کنید:

اقدامات بعد از آتل بندی

بعد از آن که آتل‌بندی انجام شد، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  1. پزشک شما هر گونه محدودیت برای استفاده از دست و یا پا آسیب دیده را در حین دوره درمان توضیح خواهد داد. شما باید دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که استخوان شما به درستی ترمیم می‌شود.
  2. برای مراقبت از گچ و آتل آن را خشک نگه دارید. رطوبت، گچ را سست میکند و پد مرطوب در کنار پوست موجب تحریک آن می‌شود. از دو لایه پلاستیک محافظ ضد آب استفاده کنید برای اینگه گچ و آتل در حین حمام در حین حمام خشک بماند. حتی اگر گچ با پلاستیک پوشیده میشود، آن را زیر آب نکنید و در زیر جریان آب نگه ندارید. یک روزنه کوچک در پوشش گچ باشد می‌تواند باعث خیس شدن آن شود.
  3. اشیای تیز را جهت خاراندن پوست وارد گچ یا آتل نکنید. از پودر و یا اسپری برای خارش پوست استفاده نکنید.

ایا گچ فایبر گلاس با آب باز میشود؟

فایبرگلاس عموماً ضد آب است؛ اما اگرچه خود قالب ممکن است ضد آب باشد، لایه زیرین قالب معمولاً در برابر آب مقاوم نیست و در صورت خیس شدن می‌تواند رطوبت را حفظ کند و منجر به ناراحتی، تحریک و حتی آسیب پوست شود.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نحوه استفاده از گچ فایبرگلاس

درمرحله اول اندامی که باید گچ گیری شود، باید توسط پزشک معالج در موقعیت مناسب قرار داده شده و نگه داشته شود. بعد از آن رول گچی تهیه شده برای مدت کوتاهی توسط پزشک در ظرف محتوی آب قرار داده می شود تا کمی خیس شود و سپس نوار گچی خیس شده را اطراف اندام آسیب دیده می پیچند. این کار نباید با فشار زیاد انجام گیرد؛ زیرا احتمال دارد بعد از گچ گیری اندام گچ گرفته شده تحت فشار قرار گیرد. این گچ بعد از مدت زمان کوتاهی کاملاً سفت می شود و به صورت یک قالب گچی محکم در می آید.

خرید و قیمت آتل فایبر گلاس

قیمت آتل همانند قیمت سایر تجهیزات پزشکی و کالاهای دیگر موجود در بازار ممکن است تغییر کند و نوساناتی داشته باشد. قیمت آتل بسته به اندازه آتل و جنس و کیفیت آن متفاوت خواهد بود، برای خرید آتل حتماً از آتل هایی با اندازه و کیفیت استاندارد استفاده کنید تا اندام آسیب دیده را بهتر حمایت کند.

ایا کفش طبی برای درمان پای صاف کودکان مفید است؟
برای آگاهی از پاسخ این سوال روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بریس بلند پا KAFO برای چه افرادی مناسب است؟بریس بلند پا KAFO برای چه افرادی مناسب است؟

بریس کافو در شرایطی نظیر کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا، لگن یا کمر درد و اختلال عملکرد SIJ، بیماری دژنراتیو دیسک و اسکولیوز، آرتروز و ... تجویز می‌ گردد ... ادامه مطلب

کاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی هاکاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی ها

آتل وسیله ای است که از یک طرف کاملاً باز می باشد و از تجهیزات پزشکی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

علت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکیعلت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکی

اختلالات مغزی مختلفی وجود دارد که می تواند ناشی از بیماری، ژنتیک یا آسیب باشد. اختلالات نورولوژیکی، تمام عملکرد مغز و سیستم عصبی و سایر سلول های رابط ... ادامه مطلب

متاتارس یا شکستگی استخوان کف پا از علل تا روشهای درمانمتاتارس یا شکستگی استخوان کف پا از علل تا روشهای درمان

شکستگی کف پا یکی از رایج ترین صدمات وارده به پا می باشد و چون پا یک اندام حرکتی حیاتی محسوب می شود، بسیار آسیب پذیرتر از سایر عضو های بدن می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465