علائم شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان

به عنوان مثال علائم بالینی شکستگی های ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان شامل موارد زیر می باشد:

- درد کمر
- محدودیت حرکت ستون فقرات
- کوتاه شدن قد
- خمیدگی و بد شکلی ستون فقرات
- ناتوانی در عملکرد

که تمام این علائم می تواند تاثیر مهمی در کیفیت زندگی افراد داشته باشد.پوکی استخوان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود، ولی هنگامیکه با شکستگی استخوان همراه می‏شود، بخصوص استخوان‏های کوچک ستون مهره ‏ها، درد شدیدی خواهد داشت و اگر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. برای درمان پوکی استخوان کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید تا به سلامت استخوان‏هایتان کمک کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان
با استخوان سازی کافی در طول دوره کودکی، نوجوانی و اوایل جوانی میتوان اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان کرد. ساختن استخوانهای محکم به جذب کلسیم و ویتامین دی کافی و ورزش منظم نیاز دارد. برای بهبود سلامت استخوان در هر سن میتوان اقداماتی را صورت داد. سبک زندگی فعال که شامل انجام حرکات ورزشی استقامتی و تحمل وزن است برای حفظ استخوان سالم مهم است. همچنین پرهیز از عادتهایی مثل سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و جذب کلسیم کم در رژیم غذایی حائز اهمیت است.حفظ تناسب اندام و طرز نشستن و ایستادن مناسب نیز در بهبود سلامت استخوان نقش دارند. ما نمیتوانیم بر عوامل ژنتیکی که داریم کنترل داشته باشیم، اما میتوان با دارو، رژیم غذایی و ورزش مناسب آن را مدیریت کنیم.

همانند هر بیماری دیگر، در بیماری پوکی استخوان نیز سبک زندگی سالم مهم است. علائم این بیماری معمولا تا هنگام شکستگی استخوان بروز نمی یابند. در صورت ابتلا به این بیمای می توان با روش های یاد شده از جمله مگنت تراپی، ورزش، حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی برای درمان پوکی استخوان بهره گرفت. همچنین رژیم غذای و درمان گیاهی که شامل مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D می باشد، مفید است. این بیماری در زنان شایعتر می باشد. در صورت بارداری و حاملگی حتما پزشک را در جریان وضعیت بیماری خود قرار دهید. با کمک روش های درمانی می توان این بیماری را مدیریت کرد تا عوارض کمتری را داشته باشید.

منبع:برگرفته از کتاب پوکی استخوان

آدرس مطب :
تلفن : -

بیوگرافیبرنامه هفتگيكلينيك تخصصي پاموضوعات مطالبنوارعصب وعضلهاخباربيماريهاي مغز و اعصاببيماريهاي ارتوپدیطب سوزنيصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر