دکتر بیژن فروغ

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


تلفن کلینیک 66572220

نرم افزار تمرين درماني

سكته مغزي قابل كنترل است

درمان خار پاشنه

کلینیک دکتر فروغ

كف پاي صاف 2

دو نوع كف پاي صاف شايع است:
مطالب مرتبط: ورزشهاي كف پاي صاف

الف) كف پاي صاف انعطاف پذير:
در اين نوع كف پاي صاف قوس كف پا در حالت ايستاده كاهش مي يابد و يا از بين مي رود و لي قوس در حالتي كه وزن روي پا نيست وجود دارد.در اين نوع كف پاي صاف درمان بستگي به سن بيمار و علائم دارد .قوس كف پا معمولا در سنين بين 4 تا 6 سالگي اصلاح مي شود و اساسا قبل از سن 6 سالگي ورزش درماني براي كودكي كه كف پاي صاف دارد كافيست البته در صورت وجود علائم درد و يا خستگي تجويز كفي كمك كننده خواهد بود.

ب)كف پاي ريجيد و غير قابل انعطاف :
در اين نوع كف پاي صاف قوس كف پا در هر شرايطي وجود ندارد.درمان اين نوع كف پاي صاف استفاده از كفشهاي تطابقي و كفي تطابقي است.اين نوع كف پاي صاف قابل اصلاح با كفي و يا ارتزها نميباشد.

اختلال ديگري كه در كف پا شايع است پروناسيون مچ پاست كه بدليل انحرافي كه مچ پا به داخل پيدا مي كند قوس كف پا نيز كاهش مي يابد و ممكن است با كف پاي صاف به تنهايي اشتباه شود.در اين حالت اصلاح انحراف مچ پا با اسكن سه بعدي پا و ساخت كفي بسيار موثر است.در تحقيقي كه اينجانب با همكاري دستياران داشتم رابطه انحراف مچ پا با دردهاي زانو را به اثبات رسانده و نقش اصلاح اين انحراف را در بهبود ركورد ورزشكاران نشان داديم.جالب اينكه ركورد ورزشكاران دونده كه به سختي بهبود مي يابد با اصلاح انحراف مچ پا بهبودي خوبي پيدا كرد.در مطالعه اي كه در ميو كلينيك آمريكا انجام شد نشان داده شد كه 20 در صد از كسانيكه زانو درد دارند انحراف در مچ پا دارند.


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

سینا [ 1392-09-29 ]
عالی بود

سینا [ 1392-09-29 ]
اختلال ديگري كه در كف پا شايع است پروناسيون مچ پاست رابطه انحراف مچ پا با دردهاي زانو بسیار جالب بود من این مشکل رو دارم

شارمين [ 1392-05-12 ]
در برخی موارد کف پای صاف علت این مشکل است. در ورزشکاران حرفه ای نیز ممکن است قوس بیش از حد کف پا موجب احساس درد تیر کشنده و ناگهانی در کف پا شود. مشکل این افراد معمولا مزمن است و درمانهای طولانی را طی کرده اند. کفی های طبی مناسب باید در کف کفشها قرار گیرند. این کفی ها باید نرم و قوس دار باشند و در ناحیه پاشنه بالشتک نرمی داشته باشند. باید به بیمار توضیحاتی در باره مشکلش داده شود و ورزشهای مناسب در برگه ای با شکل توضیح داده شود. ورزشها باید برای فاشیای کف پا (بافت همبندی که در کف پا قرار گرفته) و تاندون آشیل طراحی شده باشند. درصد زیادی از بیماران تاندون آشیل کوتاه و محکم دارند. درد پاشنه ممکن است در نتیجه ی آسیب کششی و در اثر التهاب بافتهای کف پا و پاشنه ایجاد شود. در برخی از افراد که کف پای نسبتا صافی دارند و قوس بزرگ کف پا کاهش یافته است هدف از درمان تسکین درد و باز گرداندن قوس طبیعی کف پاست. در بسیاری از بیماران تمرینات توانبخشی و کفی ها و کفشهای طبی تسکین دهنده هستند. این کفی ها و کفشها از وارد شدن فشار ، ضربه و شوک به کف پا جلوگیری می کنند و از قوس طبیعی کف پا محافظت می کنند. این کفی ها دارای بالشتک نرمی در ناحیه پاشنه هستند و باید در داخل کفش ، چکمه و هر آنچه که با آن راه می روید مانند دمپایی روفرشی قرار گیرند. اگر فقط یک پاشنه ی شما مشکل دارد نیز باید از هر دو کفی برای هر دو پاشنه استفاده کنید و مراقب باشید که با پای برهنه پیاده روی نکنید. برای تسکین درد و برطرف شدن مشکل شما تمرینالت کششی هم برای تاندون آشیل و هم برای فاشیای کف پا (بافت همبندی که در کف پا قرار دارد) اهمیت دارد. تمرینات ورزشی زیر را حداقل دوبار در روز انجام دهید تا فرایند ترمیم و بهبودی شما تسریع شده و درد با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند. ۱٫ نرمش کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا : اولین کاری که در آغاز صبح انجام می دهید می تواند این تمرین باشد. یک باند لاستیک یا یک حوله را دور قسمت برجسته ی پا که کمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید،‌ زانو را مستقیم نگه دارید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید و این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید. ۲٫ شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل: تاندون آشیل یک بافت فیبری است که از انتهای عضلات پشت ران و ساق منشا می گیرد و به استخوان پاشنه متصل می شود. بنابرین این تمرین را ابتدا با زانوی مستقیم و سپس با زانوی خمیده انجام دهید تا هر دو قسمت تاندون آشیل تحت کشش قرار گیرند. این تمرین را دوبار در روز انجام دهید. در حالت اول روبروی دیوار بایستید و کف دستها را در مقابل شانه روی دیوار قرار داده و پاها را یکی را در جلوی دیگری قرار دهید. پای جلویی باید حدود ۳۰ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. زانوی جلو را فقط کمی خم کنید ، زانوی عقب را مستقیم نگه دارید و با کف دستها به دیوار تکیه کنید تا در ساق پای عقب کشش احساس کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. حالت دوم مشابه قبلی است اما در اینجا باید کمی پای عقبی را جلوتر بیاورید تا زانوی عقب کمی خم شود. تمریت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. ۳- کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا با پله : در ابتدا برای حمایت کافی ، نرده پله ها را بگیرید ، با پنجه ی پا روی پله ی اول بایستید و پاها را کمی از هم باز نگه دارید. طوری بایستید که پاشنه ها بیرون قرار بگیرند. زانوها را مستقیم نگه دارید و کمی پاشنه ها را پایین بیاورید تا کششی در ساق پا حس کنید. این حالت را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه حفظ کنید و سپس پاشنه ها را بالا و به حالت اول بیاورید. تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ۶ مرتبه انجام دهید. ۴- ۴- کشش فعال فاشیای کف پا : برای این تمرین بایستید و تکیه گاه مناسبی مانند پشت یک صندلی را با دست نگه دارید و یا اینکه بنشینید. در این حرکت شما می توانید قوس کف پا را بر روی یک شئ غلطان مانند وردنه ، بطری یا قوطی های نوشیدنی که مقاومت کافی داشته باشند ، یا بر روی توپ تنیس قرار دهید. پا و مچ پا را در جهتهای مختلف روی شئ غلطان حرکت دهید. این حرکت را چند دقیقه انجام دهید و زمانی که احساس ناراحتی در کف پا داشتید آنرا متوقف کنید. این تمرین را حداقل دوبار در روز تکرار کنید. در صورتی که حرکت را روی جسم غلطان سرد مانند قوطی نوشیدنی که در یخچال بوده انجام دهید احساس ناراحتی کف پا کمتر خواهد شد. منبع:سلامتی دکتر محسن حسین زاده پاریزی پزشک -متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی وفیزیوتراپی کرمان-چهار راه طهماسب آباد-ابتدای بلوار جهاد- ساختمان پزشکان جهاد-طبقه اول منتشرشده در دسته‌بندی نشده | برچسب‌شده تاندون آشيل٬توانبخشي و كفي ها و كفشهاي طبي٬توانبخشی اسکلتی و عضلانی٬درمان تسكين درد٬درمان درد پا با ورزش٬درمان درد پاشنه پا -درمان درد کف پا٬دکتر محسن حسین زاده- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی٬قوس بيش

ایدا [ 1391-08-30 ]
مختصر مفید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوگرافیبرنامه هفتگيكلينيك تخصصي پاموضوعات مطالبنوارعصب وعضلهاخباربيماريهاي مغز و اعصاببيماريهاي ارتوپدیطب سوزنيصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر