درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / مهمترین علت و روشهای درمان درد سینه کف پا

مهمترین علت و روشهای درمان درد سینه کف پا

افراد زیادی به دلیل درد سینه پا برای انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل می شوند که ممکن است این درد مربوط به بیماری متاتارسالژیا باشد. احساس درد در قسمت جلویی پا گاهی به حدی شدید است که تمام پا را درگیر می کند. التهاب و تورم ناحیه جلویی پا علت درد سینه کف پا است که با راه رفتن و انجام فعالیت های مختلف درد آن به انگشتان پا هم سرایت می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

متاتارسالژیا بر روی استخوان ها و همچنین مفاصل موجود در سینه پا تأثیر گذاشته و ممکن است در یک یا هر دو پا نمود پیدا کند. عوامل زیادی می تواند دلیل درد سینه پا باشد با شناسایی علت درد سینه کف پا، یافتن درمانی برای آن و جلوگیری از گسترش این درد می توان از شر این بیماری راحت شد. در صورتی که به علت درد سینه کف پا توجه نکنید و در پی درمان آن نباشید، این عارضه بدتر خواهد شد.

علت درد سینه کف پا

پاها وظیفه تحمل وزن را دارند و در صورتی که فشار بیش از اندازه به آنها وارد شود. در آن ناحیه درد بروز پیدا می کند. بنابراین تمامی علت و عوامل خطر متاتارسالژیا، فشار بیش از حد منتقل شده به ناحیه آسیب دیده می باشد. در ادامه مهم ترین علت ها و عوامل تاثیر گذار در متاتارسالژیا لیست شده است:

مهم ترین علت درد سینه کف پا

عوامل زیادی دلیل درد سینه پا هستند. دلیل درد سینه پا با راه رفتن بیشتر موجب درد کشیدن در این قسمت خواهد شد. کسانی که اضافه وزن دارند، علت درد سینه کف پا در آن ها فشار وزن روی قسمت جلویی پایشان می باشد. کفش تنگ و نامناسب علتی بسیار مهم و دلیل درد سینه پا در بسیاری از افراد خواهد بود. استفاده از کفش های نامناسب در مدت زمان طولانی علت درد سینه کف پا در اکثر کسانی است که دچار چنین مشکلی هستند.

بیشتر بخوانید: كف پای صاف

تشخیص علت درد سینه کف پا

راه های تشخیص بیماری متاتارسالژیا در سه مرحله انجام میگیرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

مرحله اول:

تشخیص بیماری متاتارسالژیا از طریق پزشک، که با در نظر گرفتن سابقه شخصی بیمار و معاینه فیزیکی دقیق توسط یک فیزیوتراپیست انجام می شود. پزشک متخصص با بررسی ویژگی های درد، سبک زندگی بیمار، سرگرمی ها، شغل و سابقه قبلی بیماری های اسکلتی عضلانی فرد، علت اصلی بیماری را یافته و اقدام به درمان آن خواهد کرد.

مرحله دوم:

پس از مراجعه به پزشک متخصص در صورت نیاز، برای بررسی شکستگی حاصل از فشار، استرس یا تحلیل رفتن مفصل، تصویر برداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن انجام می دهند.

مرحله سوم:

توسط آزمایش خون می توان مشخص کرد که درد سینه پا به دلیل یک بیماری التهابی سیستمیک، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس ایجاد شده یا در اثر عوامل دیگری بروز پیدا کرده است.

روشهای درمان درد سینه کف پا

درمان درد سینه کف پا

  1. اضافه وزن دلیل درد سینه پا است. با کاهش وزن و تعادل در میزان وزن بدن می توان درد کف پا را از بین برد.
  2. استفاده از کفی ها و یا کفش های مناسب و طبی
  3. علت درد سینه کف پا ممکن است کفش های پاشنه بلند و تنگی باشد که مدام آن ها را می پوشید. با کنار گذاشتن این مدل کفش ها درد سینه کف پا را درمان کنید.
  4. ماساژ دادن پاها
  5. انجام برخی تمرینات و حرکات اصلاحی
  6. تزریق برخی داروها توسط پزشک

افراد بسیاری در پیدا کردن علت درد سینه کف پا دچار مشکل هستند. برای این که بتوان دلیل درد سینه پا را تشخیص داد، باید به متخصصان در این زمینه مراجعه کرد.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی برای کاهش درد کف پا

گاهی هم می‌توان دردهای کف پا را با انجام دادن تمرینات ورزشی کششی و تقویتی با عضلات کف پا کاهش داد. ورزشی‌های ساده‌ای مثل:

برای انجام این تمرینات، قوطی کنسرو منجمد شده را زیر کف پای خود قرار دهید و از قسمت پاشنه یا قسمت میانی قوس کف پا به چرخاندن آن قوطی بپردازید و این تمرین را حدود 3تا5 دقیقه ادامه دهید.

برای انجام دادن این تمرین باید روی یک سطح سفت مانند زمین بنشینید و پاهای خود را مقابل بدنتان قرار دهید. سپس یک عدد حوله را دور کف پای خود قرار دهید و با کمک گرفتن از دستان خود آن را به سمت بدنتان بکشید اما کاملا دقت کنید پاهای شما صاف باشد حدود 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید سپس کمی استراحت کرده و سعی کنید این تمرین را 3 بار انجام دهید.

برای انجام این تمرین باید روبه روی دیوار قرار بگیرید وکف دست های خود را روی آن بگذارید سپس پای دردناک خود را به سمت عقب هدایت کنید به نحوی که پاشنه شما روی زمین قرار داشته باشد و پای دیگر خود را به سمت جلو هدایت کنید به نحوی که زانوی شما کمی خم شود. پایی که عقب قرار دارد را کمی به سمت داخل خم کنید و به آرامی به سمت دیوار تکیه دهید تا بتوانید کشش عضلات پشت ساق پای خود را احساس نمایید و سعی کنید بین 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید سپس به نقطه شروع برگردید. این تمرین را 3 مرتبه تکرار کنید.

برا انجام این تمرین باید روی یک صندلی بنشینید و پای آسیب دیده خود را روی زانوی پای سالم خود قرار دهید. انگشتان خود را روی قسمت ساقه انگشتان پا قرار دهید و آنها را به سمت عقب و به سمت استخوان ساق بکشید تا بتوانید یک کشش لذت بخش را در قسمت قوس کف پای خود احساس نمایید. حدود 15 ثانیه در این حالت بمانید و3 مرتبه به تکرار این تمرین بپردازید.

برروی یک پله ایستاده، بطریقی که کف پا برروی پله و پاشنه پا برروی لبه پله قرار گیرد. می‌توانید از یک دیوار برای حفظ تعادل خود استفاده نمایید. به آرامی پاشنه پای خود را به سمت پایین سوق دهید تا زمانی‌که کشش را در عضلات ساق پا و تاندون آشیل احساس نمایید. 20 ثانیه در همان حالت باقی مانده و به آرامی به همان حالت قبل بازگردید. این حرکت را در 3 ست انجام دهید.

برروی یک صندلی نشسته و حوله‌ای را برروی زمین و مقابل صندلی قرار دهید. در حالتیکه پاشنه پای شما برروی زمین قرار دارد، حوله را با انگشتانی که درد کف پا را در آن احساس می‌کنید، گرفته و تلاش کنید تا آن را با انگشتان پای خود بردارید. این حرکت را 10-20 بار تکرار نمایید.

برروی یک صندلی نشسته و حوله‌ای را برروی زمین و مقابل صندلی قرار دهید. در حالتیکه پاشنه پای شما برروی زمین قرار دارد، حوله را با انگشتانی که درد کف پا را در آن احساس می‌کنید، گرفته و تلاش کنید تا آن را با انگشتان پای خود بردارید. این حرکت را 10-20 بار تکرار نمایید.

کف پای خود را برروی زمین قرار دهید. هر دو پاشنه خود را از روی زمین بلند کرده و چند ثانیه بالا نگه دارید. قبل از اینکه پاشنه‌های پای خود را برروی زمین قرار دهید، انگشتان پای خود را از روی زمین بلند کرده و چند ثانیه در همان حالت باقی مانده و سپس آنها را به همان حالت قبل برگردانید. این حرکت را در 5 ست تکرار نمایید.

برروی یک صندلی نشسته و پاهای خود را برروی زمین قرار دهید. انگشت شست پای خود را در حالتیکه سایر انگشتان پا برروی زمین قرار دارد، بلند نمایید. چند ثانیه در همین حالت باقی مانده و سپس استراحت نمایید. این حرکت را در 5 ست تکرار نمایید.

چه زمان برای درمان درد کف پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

به خاطر داشته باشید قبل از اینکه درمان‌های خانگی برای درد کف پا را امتحان کنید، حتما با پزشک‌ تان برای بررسی‌های تخصصی‌ تر مشورت کنید و در صورت وجود هر کدام از علائم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا تمامی این موارد می‌تواند نشانه‌های بدی از یک بیماری جدی در شما باشد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

روش جلوگیری از درد سینه کف پا

همیشه نمی‌توانید از آسیب به پا یا بیماری‌هایی که باعث ایجاد درد در کف پا می‌شوند، جلوگیری کنید؛ ولی با تغییراتی در سبک زندگی خود می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهید. روش‌های جلوگیری از درد کف پا عبارت‌اند از:

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است شما می‌توانید برای تهیه بریس DDH به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ملت فینگر اسپلینت چیست و چه کاربردی دارد؟ملت فینگر اسپلینت چیست و چه کاربردی دارد؟

درمان انگشت چکشی یا مالت فینگر بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم درمان باعث بدشکلی انگشتان شده و محدودیت حرکتی ایجاد می کند. ... ادامه مطلب

برای رفع چسبندگی مهره های کمر چه روشهای بدون جراحی بهتر است؟برای رفع چسبندگی مهره های کمر چه روشهای بدون جراحی بهتر است؟

ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر یک بی نظمی رایج در ستون فقرات است که در آن مهره پنجم به استخوان خاجی در پایین ستون فقرات جوش می خورد. ... ادامه مطلب

روشهای درمان شکستگی مهرهروشهای درمان شکستگی مهره

شکستگی‌ های فشاری مهره‌ ای زمانی رخ می‌ دهد که بلوک استخوانی یا مهره‌ ای بدن در ستون فقرات فرو ریزد و منجر به درد شدید، تغییر شکل و کاهش قد می شود. ... ادامه مطلب

درمان درد شانه با فیزیوتراپیدرمان درد شانه با فیزیوتراپی

شانه یکی از مفاصل بسیار پیچیده و بسیار پر تحرک بدن است . به همین دلیل یکی از نقاطی است که بسیار زیاد درگیر مشکلات مختلف می شود . بسیاری از بیماری های شانه در صورت رسیدگی سریع ، با فیزیوتراپی شانه و ورزش های اصلاحی قابل درمان است . در این مقاله به بررسی درمان درد شانه با فیزیوتراپی می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465